Gå till innehåll

Hastigt bleknande Caulerpa...


akvarium123

Rekommenderade inlägg

Hej!

Började dosera vodka i söndags, 1ml/100l. Varit på resa och kom hem idag för att konstatera att hälften av Caulerpa sertularioides blivit grå/grön aktiga. Ser ut som om klorofyllen tagit slut. Inget annat visar några som helst tecken på illamående, tvärt om. Har inte tagit tester ännu, men tänkt om det fanns något allmänt känt som inte jag känner till. Har inte tagit några tester ännu.

Varför bleknar/dör dom?

post-4837-14468922258363_thumb.jpg

Färgerna på bild 2 är precis som det ser ut på riktigt. Om nån vill ha lite flatlöss (bild 1) så kan jag tänka mig att skänka några, ev byte mot fragg.

Mvh//

Nordberg

post-4837-14468922258046_thumb.jpg

Ändrat av akvarium123
Varför
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som Caulerpan håller på att krascha... eller egentligen så försöker den föröka sig könsligt men det innebär ändock en krasch. Den frigör då en massa gifter i vattnet så jag skulle hålla noga uppsikt och gärna göra ett vattenbyte plus lite kolfiltrering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som Caulerpan håller på att krascha... eller egentligen så försöker den föröka sig könsligt men det innebär ändock en krasch. Den frigör då en massa gifter i vattnet så jag skulle hålla noga uppsikt och gärna göra ett vattenbyte plus lite kolfiltrering.

Fränt, men gör den det för den goda smakens skull eller lider den av brist?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som Caulerpan håller på att krascha... eller egentligen så försöker den föröka sig könsligt men det innebär ändock en krasch. Den frigör då en massa gifter i vattnet så jag skulle hålla noga uppsikt och gärna göra ett vattenbyte plus lite kolfiltrering.
Av det som jag läst om Caulerpa så kan jag säga att jag skulle gissa på detsamma, men Caulerpa släpper väl inga direkta gifter utan snarare det nitrat och fosfat som den bundit upp. Sexuell förökning kan undgås enligt vissa genom att dosera järn samt se till att det inte finns för lite näringsämnen i vattenmassan.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...