Gå till innehåll

Kent Marine Bio Reef?


rollebolle

Rekommenderade inlägg

Hej,

ligger i startgroparna för att börja med ett saltvattenakvarie. Jag tänkte sätta upp en fisktank (koraller senare kanske) och hittade Kent Marine Bio Reef (94 l) hos en återförsäljare i UK. Är det någon som har erfarenhet av detta? Bra nybörjarakvarium? Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:W:

Nja ingen erfarenhet men lite tveksam till lönsamheten kring att importera ett sådant paket från England med allt det innebär...

Sen är 94 liter inte stort för att köra en fiskburk, den blir rätt snabbt full och filtersystemen i färdiga paket brukar sälla hålla någon vidare standard(såvida det inte är dom dyrare varianterna).

Jag får lite känslan av att du skulle behöva läsa på lite mer innan du handlar, då slipper du byta burk om 6mån när du kommit in i leken och inser vad du egentligen skulle ha köpt.

Saltburkar är nämligen inte universala där en modell passar alla behov/krav från djuren utan man utgår oftast mera från vad man vill hålla i karet o handlar/bygger därefter.

Vill inte låta negativ men jag vet att både en o annan ångrat de första karet dom köpte i all hast.

Förövrigt så välkommen till SVG!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det inte en lämplig nybörjartank som rollebolle frågade om utan om någon har erfarenhet från just detta akvarium. Jag tror inte det har funnits här i Sverige så det är nog ingen som har någon erfarenhet om det är ett bra köp eller inte.

Rollebolle - du får nog ta och titta på forum från storbrittanien om du skall få någon feedback på den frågan. Såvida du inte har tänkt att hålla små gobies och exempelvis kardinalfiskar så håller jag med Nixon om att som fisktank är det ett dåligt val eftersom många fiskar kräver ett större akvarium. Att hålla mjukkoraller och även LPS stenkoraller tillsammans med mindre fiskar tror jag dock går bra med denna tank om man tittar på ljuse och cirkulation. I den storleken finns det också andra alternativ på den svenska marknaden, bland annat Red sea Max på 130 liter som man brukar kunna komma åt på begagnademarknaden. Även Aqua El har ett akvarium i den klassen. Jag tillhör dem som tycker att dessa är utmärkta nybörjarkar där man lär sig grunderna utan att hosta upp med 25 - 40 000 kronor. Även mindre kar som clownhotell har varit inkörsporten för många akvarister på saltsidan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ger dig fullt medhåll Lasse.

Jag tycker med att det är fullt ok att börja med ett litet kar.

-Svängningarna blir lite snabbare, men det blir inte heller så dyrt om det skulle gå åt skogen.

-Varför inte ett begagnat RSM 130 ?

Dessa kostar ganska exakt 3000-3500kr och skulle du tröttna eller "växa ur" karet och vilja ha ett större så får du tillbaka dina pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet behöver inte bli så extremt dyrt även om det är lite större, då tänker jag på en ren fiskburk på säg 2-300liter...

Mindre teknik inte så mycket LS utan kanske nåt bilogiskt filter, relativt lättskött inte så mycket problem med värme o om man har lite mer storlek så finns det mer fisk o välja mellan.

Jag tyckte dock att det var bättre o börja med o få fram vad han ville ha i karet än att packa på han nån burk jag tyckte var generellt lämpligt...

Sen kan vi argumentera fram o tillbaka om karens utrustning o kvalitet samt skötselfilosofier men det är en annan historia ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, oj tack för alla svaren! Jag funderade även på ett RSM130, vilket enligt vad jag erfarit verkar vara typ enda vettiga alternativet som går att handla i Sverige (om jag inte missat någon undangömd webbbutik).

Anledningen att jag kollade på Kent var dels för att det är lite mindre (jag vill verkligen börja så litet som praktiskt möjligt) och dels mycket billigare. Jag vill absolut inte börja med en uppmot 400 l tank som Ove föreslog.

Men alltså.. Kent kostar bara 300 pund jämfört med c:a 7000-8000kr för ett RSM130. Beror detta alltså med största sannolikhet på sämre filter, skimmer, pump osv? Isåfall vill jag verkligen undvika det.

Ändrat av rollebolle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill Absolut Inte rekomendera ett Nytt RSM.

Karet är bra, men att köpa nytt när det finns så mycket begagnat på marknaden är till att kasta pengar i sjön Oavsätt om du väljer ett RSM eller väljer att pula ihop något sjäv i lösa delar.

Jag förutsätter att detta blir ditt första kar.

-Hur många gånger har man varit Helt Nöjd med sitt första köp oavsätt vad det är för hobby man sysslar med?

Antingen kommer du tröttna på saltvatten eller, vilket jag även hoppas så kommer du fastna för denna Underbara Hobby.

Jag är inte duktig och långt ifrån så insatt som Lasse i svaret ovan och många med honom här på forumet.

Saltvattensakvarium är inte så klurigt om man inte gör det så så svårt utan väljer lite enklare koraller och fiskar.

Det fina med ett plug ´n play-kar som RSM är att du snabbt och enkelt kan komma igång.

-Det viktigaste av allt är att skulle du få problem så finns det såå många som du kan dela dina problem med här på forumet.

kika gärna in på min länk om det RSM jag hade under ett knappt års tid.

Köpte och sålde för samma pengar

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39851-Sardellens-RSM-i-Tv-kock-tempo&highlight=Sardellens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med David, ett RSM är nog rätt trevligt o börja med, speciellt ett begagnat sådant om du inte vill ha något större.

Förslagsvis så håller du koll efter ett kar där man bytt orginalskummaren mot en tunze(det är en vanlig modifiering/förbättring).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen för svaren, får överväga ett beggat RSM, det låter ju verkligen som ett bra alternativ. Problemet med att köpa beggat då man är ny med en hobby är dock det här att avgöra kvaliteten på grejerna. Jag skulle tex inte kunna säga om en skummare ser dålig ut då jag endast har erfarenhet från enklare FW-kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det är inte så svårt faktiskt, rätt långt är det som med vanliga kar, inga repor på rutan och elkablarna ser bra ut o allt funkar så brukar man vara en bra bit på vägen.

Skummaren slits inte mer än ett vanligt filter man har till sötvatten, kablarna kan torka o bli stela men det är nåt man får leva med.

Det blir svårare om man skall köpa allt levande med karet, då kan man behöva hjälp av någon som är lite mer insatt...

Jag föreslår dock att du börjar med att läsa på, det blir billigare om man vet vad man skall handla och varför man behöver en sån pryl.

Att lära sig allt vartefter man kör funkar ofta bra i sötvatten men det är inget jag rekommenderar för salt.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-f%F6r-dummies-verison-1

Börja med den så har du lite att bita i innan du öppnar plånboken...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog en bok jag inte skulle rekommendera, det finns en del lustigheter i den och den känns rätt föråldrad.

Samt som du säger så är den väldigt pratig utan att säga så mycket och den kringår kemin en del samt att tekniken är mer typisk för USA.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua EL Reef Max exempelvis här är också ett alternativ som många är nöjda med. En streamer och det går att köra det mesta (som funkar i en storlek på ca 80 liter i displaydelen) i korall och mindre fiskar. Finns också på begagnatmarknaden och det finns några trådar här på SG om det också. Mitt intryck är att det inte moddas i den utsträckningen som RSM. Jag har haft ett RSM igång nu sedan ett antal år - jag tror jag köpte ett av de första. Jag tog bort skummaren (och har aldrig kört den), byggde om bakfacket och det senaste har jag bytt ut ljuset mot LED. Jag kör två TMC aquaray och sammanlagt 8 sk 10 watts LED chip (dock ger de bara ca 7 watt hos mig). Jag har mjukkoraller (en skiv och Xenia skog) Två olika kardinaltyper, en wetmorella gylta, en speciel Anthiastyp, en räkgobie med räka, några små minigobies eremiter, snäckor oc åtmistone 5 sjöborrar. I karet går ca 30 fiskar - de mesta små. Det enda jag gör är att mata, fylla på avdunstat vatten, klippa Xenia, göra rent rutorna och byta ca 10 - 40 % vatten ca varannan vecka. det står och tuffar helt enkelt.

post-2331-14468922261005_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...