Gå till innehåll

Ljus till mitt kar?


Guest Lord_Dallert

Rekommenderade inlägg

Guest Lord_Dallert

Tja tja!

Hur mycket ljus behöver jag till mitt kar 200*60*50 (600L) och vad rekomenderar ni att köpa för rampar, vad kostar dom?

Tack på för hand!

Mvh: Patrik Dahlberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MH, är metallhalogen och vanligtvis på 150-250w st, dom ska inte förväxlas med vanliga halogenlampor som bygger på en helt annan teknik.

t8 är "vanliga" lysrör, men du ska naturligtvis välja rör som är lämpliga för saltvatten.

t5 är en ny generation av lysrör som är mer ljusintensiva än den gamla varianten

Lysrör räcker gott om man inte ska ha dom mest ljuskrävande varelserna i akvariet, men det bästa är en kombindnation. Du kan börja med vanliga eller t5 lysrör och sen koplettera med MH, själv kör jag med följande armatur som jag tror skulle passa dig ganska bra http://www.drakfisken.se/shItem.asp?id=194Det fins en gammal regel som antyder att att man ska ha ca 1w lyse per liter akvarium, då får man en grov uppfattning om i vilken härad ljusstyrkan ska ligga. ska du bara ha fisk och icke ljuskrävande koraller så räcker det med betydligt mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Lord_Dallert

Aha, då börjar jag hänga med.

Jag vet inte riktigt hur det blir med "livet" i akvariumet än, den enda fisk jag har bestämt mig för så här långt är drakfisken

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...