Gå till innehåll

Hur stor skall min returpump i sumpen vara?


dano

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har läst artikeln om rördimensioner och returflöde med exelberäkningen men jag vill kolla om jag fattat det rätt. Enligt den uträkningen kan jag inte ha en pump med flödet 2500l/h. Det skulle vara för starkt pumpflöde??????

Jag har avrinningsröret 32mm (ca 70cms längd rakt ner) därefter 25 mm rör 3,5m åt sidan med en fallhöjd på 1m, totalt fallhöjd 1,7m till sumpen. Jag har också ett reservavrinningsrör på 25 mm parallellt.

Då är frågan om en returpump med 2500l/h är för stark? Kommer den att tömma sumpen och riskera översvämning i akvariet???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett högt kar jag med (Oceanson MultiView 680), först hade jag en 5000 liters pump(90W) med en reduceringskran, fick begränsa den ordentligt. Efter lite beräkningar (beroende på avrinningshastighet) så fungerade det med en ställbar Eheim Compact 2000 (35W) som är något nerställd pga lugn avrinning(gissar på ca 1500l/h), cirkulationen sköter jag via 2st powerheads (15000 & 5000).

mvh..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...