Gå till innehåll

Golden Pearls


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hittade denna fakta. Kanske bra att veta så man ej överdoserar å man får en chock utav alger:

If you use Golden Pearls for this purpose then you must feed very very sparingly.

Use very sparingly or they will pollute your tank

Skall bli kul att testa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Verkar som jag får ganska bra med napp på ciklidsidorna. Kan nog gå att få ihop till en vettig beställning.

Om det inte kommer några orimliga kostnader för frakt och införsel kommer det nog att gå sälja för:

500gram = 500kr

100gram = 125kr

jag jobbar vidare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder man detta endast för att mata sina koraller i första hand eller? Om man matar sina koraller med 60-100 my Golden Pearls skall man då mata sina fiskar som vanligt med räkmix eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Micke,

de minsta storlekarna ska tydligen vara utmärkta för koraller... större till yngel o småfisk. Jag har fått det förklarat så här

5 - 50Cluster till korall

50 - 100Cluster till korall

100 - 200Rotifer

200 - 300Artemia 1 (liten nykläckt artemia)

300 - 500Artemia 2 (större nykläckt artemia)

Personligen tänker jag testa med 3 storlekar, mellan 50-300 micron. Då hoppas jag kunna mata koraller och föda upp en del fisk/räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är egentligen ett fisk(yngel)foder. Att det är så bra till koraller beror på storleken ett korn är ner till en nundradelsmillimeter. Kolla länkarna i början på detta inlägg.

Martin jag får ej tag på din mail. Registr.bes. verkar ej fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Om ni vill att jag ska köpa Golden Pearls till er, vill jag att ni skickar ett e-post till mig, där ni talar om: storlek på Golden Pearls, antal, och er postadress.

Sedan får vi komma överens om hur ni skickar pengar till mig. Nog lättast om ni sätter in pengar på mitt personkonto i Nordea.

Min e-mail är: palmqvistmartin@hotmail.com

Hasse, du har skrivit minsta storlek 5-50my. Jag har inte sett den storleken. Men bara bra med mindre. Hur går det förresten, får du ihop ett gäng?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Patrik,

enligt listan jag kan beställa ifrån är storlekarna:

<TABLE class=MsonormalTable cellSpacing=0 cellPadding=0 style="BORDER-COLLAPSE: collapse; mso-table-layout-alt: fixed; mso-padding-alt: 0cm 0cm 0cm 0cm">

<T>

<TR style="HEIGHT: 12.75pt; mso-yfti-irow: 0">

<TD vAlign=bottom noWrap width=120 style="BORDER-RIGHT: #ece9d8; PADDING-RIGHT: 0.85pt; BORDER-TOP: #ece9d8; PADDING-LEFT: 0.85pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; BORDER-LEFT: #ece9d8; WIDTH: 90pt; PADDING-TOP: 0.85pt; BORDER-BOTTOM: #ece9d8; HEIGHT: 12.75pt; : transparent">

5-50</TD></TR>

<TR style="HEIGHT: 12.75pt; mso-yfti-irow: 1">

<TD vAlign=bottom noWrap width=120 style="BORDER-RIGHT: #ece9d8; PADDING-RIGHT: 0.85pt; BORDER-TOP: #ece9d8; PADDING-LEFT: 0.85pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; BORDER-LEFT: #ece9d8; WIDTH: 90pt; PADDING-TOP: 0.85pt; BORDER-BOTTOM: #ece9d8; HEIGHT: 12.75pt; : transparent">

50-100</TD></TR>

<TR style="HEIGHT: 12.75pt; mso-yfti-irow: 2">

<TD vAlign=bottom noWrap width=120 style="BORDER-RIGHT: #ece9d8; PADDING-RIGHT: 0.85pt; BORDER-TOP: #ece9d8; PADDING-LEFT: 0.85pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; BORDER-LEFT: #ece9d8; WIDTH: 90pt; PADDING-TOP: 0.85pt; BORDER-BOTTOM: #ece9d8; HEIGHT: 12.75pt; : transparent">

100-200</TD></TR>

<TR style="HEIGHT: 12.75pt; mso-yfti-irow: 3">

<TD vAlign=bottom noWrap width=120 style="BORDER-RIGHT: #ece9d8; PADDING-RIGHT: 0.85pt; BORDER-TOP: #ece9d8; PADDING-LEFT: 0.85pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; BORDER-LEFT: #ece9d8; WIDTH: 90pt; PADDING-TOP: 0.85pt; BORDER-BOTTOM: #ece9d8; HEIGHT: 12.75pt; : transparent">

200-300</TD></TR>

<TR style="HEIGHT: 12.75pt; mso-yfti-irow: 4; mso-yfti-lastrow: yes">

<TD vAlign=bottom noWrap width=120 style="BORDER-RIGHT: #ece9d8; PADDING-RIGHT: 0.85pt; BORDER-TOP: #ece9d8; PADDING-LEFT: 0.85pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; BORDER-LEFT: #ece9d8; WIDTH: 90pt; PADDING-TOP: 0.85pt; BORDER-BOTTOM: #ece9d8; HEIGHT: 12.75pt; : transparent">

300-500</TD></TR></T></TABLE>

Så 5-50my stämmer bra. Jag antar att det är den som är intressantast för koraller. De något större har jag tänkt att försöka föda upp yngel på.

Beställningarna går hyfsat.... jag hade gärna sett att de rasade in för jag är nyfiken själv! Men jag behöver nog beställningar på ett par kilo innan jag kan chansa o beställa. Så dyrt är det ju egentligen inte... billigare än torrfoder tror jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag äntligen fått kontakt direkt med leverantören!!

Kommer förhoppningsvis ha grejerna här inom en vecka. Priserna blir nog ungefär som sagt tidigare, d.v.s kring 100kr för ett hekto. Alla storlekar kommer också finnas tillgängliga då.

Golden Pearls är nu på väg in. Priset kommer bli:

500gram - 500kr

100gram - 125kr

Finns i storlekarna:

Active Spheres Golden Pearls 5- 50 microns

Clusters Golden Pearls 50-100 microns

Rotifer Size Golden Pearls 100-200 microns

Artemia Size "1" Golden Pearls 200-300 microns

Artemia Size "2" Golden Pearls 300-500 microns

Weaning Diet Golden Pearls 500-800 microns

Minsta storleken börjar redan bli fulltecknad så där kan jag inte sälja 500grams förpackningar... är ju bättre om fler får prova på.

Ni kan läsa mer om GP på den här länken

http://www.artemia-international.com/shrimp_laval.html#GP

Jag har inte fått ihop beställningar så att det är lönsamt ännu... men jag hoppas det ska trilla in lite mer.Ni får ju gärna göra reklam för det om känner fler akvarie-intresserade... och närNi har provat det så hoppas jag attNi inte kan låta bli! :)

//Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som köper! Kom ihåg att det är ett fiskuppfödningsfoder för maximal tillväxttakt. MATA FÖRSIKTIGT!!

Kom hem från landet idag. Nu har jag fått Hasses och Martins Golden Pearls. Hasses brev t.o.m. luktade fiskmat Ska börja med en knivsudd om dan f.o.m. idag. Tyvärr funkar ej skummaren för att sniglarna leker så förbaskat. Dock behövs de nu när algerna får turbonäring

Hur är de större storlekarna för fisk tro? Nån som har provat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag blandat den minsta och den näst näst minsta sorten i en glasburk. Den står i kylskåpet för bästa hållbarhet. Jag provade hur snabbt GP sjunker. Lite snabbare än jag fått intryck av från det jag läst. Jag vet inte om det påverkar att jag har relativt hög salthalt, 1.026.

Jag har lagt i en tesked GP i en Eheim foderautomat och satt på minsta foderöppning. Fyra ggr under natten tömmmer automaten i. Få se hur länge en tesked räcker. Mer än en tesked i veckan är nog mycket i mitt svagt besatta akvarium på 312l.

Min förhoppning är att matning av filtrerardjuren ska öka populationerna av dessa, samt skapa en större biologisk mångfald i allmänhet. Min övriga matning med frusen artemia har då satt fart på makroalgtillväxten, vilken jag ser som nåt bra. Då de är lätta att gallra samt utgör en bra närings- och tungmetallsexport.

Korallerna kommer förhoppningsvis att må bra också!!

Om några månader vet vi om jag drabbas av alla algblomningars moder eller ej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan, hur mycket GP tillsätter ni till era kar? Vet att man skall vara försikt men vad är lagom mycket egentligen? Har ni något förslag när det gäller ett kar med som rymmer 800L vatten - vad 170kg ls tar upp, jag har halvmycket koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

ja jag brukar köra med en nypa varje dag å har inte sett någon ökning utav alger tvärt om korallerna ser nästan ut som om de skall hoppa ur karet eftersom dom sträcker så på sig.

Ibland blir det 2 nypor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har märkt av ökad algtillväxt. Kalkalgerna växer lite snabbare får jag för mig (tycks det mig)

En ny tångart har satt fart också. Dock har lite slemalger dykt upp. Jag har därför minskat lite på dosen. Mina koraller får maten på natten via automat. Skummaren löddrar mer än förut också. Jag har dock inte haft fisk så är utskummat vatten är fortfarande tefärgat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag skall testa med en nypa om natten och se hur det artar sig, en nypa Christian, hur mycket är det i en nypa, som kanske lite mindre än ett krydd mått? Som du skrev att korallerna sträcker på sig, du märker skillnad redan alltså? Verkar positivt detta.

Nu har jag börjat mata korallerna med GP, hur lång tid tog det för er innan ni märkte någon positiv effekt? Har ni alla som använder Goldenpearls märkt någon skillnad på era koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina mjukkoraller växte som bara den innan de blev angripna av något mystiskt oidentifierat. Jag håller fortfarande på att forska i vad det kan vara.

Min Acropora öppnar sig otroligt mycket på natten, mer än jag har sett någon annan Acropora göra tidigare. Jag tycker även att den vuxit en hel del på sistone. Montiporan ser också allt bättre ut. Pavona och Porites har jag inte märkt någon större skillnad på. De kolonierna var ganska tilltufsade när jag fick dem så det dröjer väl innan de tar fart.

Kolonianemonerna växer ruggigt fort. Jag får snart börja rensa där.

Jag har mängder med sniglar och smådjur i akvariet. Ingen nitrit, ingen nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykaren, hur mycket matar du med/dygn, om jag inte har fel så har duett system med ungefär lika mycket vatten sim mig, 800L - vad stenen tar upp. Jag matar nu med ettt kryddmått /dygn och vet inte om det är lite lite? Kanske jag skall köra med denna mängd ett tag och se hur det utvecklar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 540 liters kar. Utan skummare, utan sump men med ca 130kg levande sten. Ca 15 koraller och mängder med kolonianemoner.

Jag matar en hel del i det här akvariet. Jag tillför Golden Pearls två gånger per natt, något mer än ett kryddmått sammanlagt. Jag matar även med grövre GP ett par gånger i veckan.

Jag tror "stenen" tar upp en hel del faktiskt. Det är ju där jag har den stora bio-massan. Jag har märkt en ökad tillväxt av olika svampdjur och annat smått o gott.

Vad som är lagom mycket är väldigt svårt att säga. Jag skulle råda dig att börja mycket försiktigt. Efterhand som du får mer filtrerande djur och mer nerbrytande bakterier så kan du långsamt öka. Att börja vräka ner GP i ett akvarium som inte kan ta hand om det är inte bra.

Börja smått och öka långsamt samtidigt som du håller koll på vattenvärden och algtillväxt. Jag tror nog att du ligger på en vettigt nivå nu, men beror helt på vad du har i ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gör dudykaren, då du tillför GoldenPearls på natten??

Då jag matar så måste jag dra ner allt under vattnet för att det ej skall lägga sig på ytan å försvinna med ytvattnet.

Har du löst upp detta med vatten. Om så hur länge håller sig GP ivatten.

innan det blir dåligt

Själv matar jag med ca 1 nypa kan tro att det är som ett kryddmått per dag och ser bara possetiva saker i karet min Gallaxea har sina tentakler ute hela tiden. Acroporan likaså och mjukkorallerna har jag aldrig sett finare...

Storlek på min GP är 50-100my

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får också för mig att korallplyperna är mer utsträckta. Sinularian är enormt "luddig".Svamp, skalamöbor verkar föröka sig mer. Slemalgerna är fortfarande kvar dock (knappt 1 dm2). Porites har börjat växa snabbt. Acroporaskotten jag nyligen epoxade växer synbarligen på ett dygn över epoxin. (jag är dock bekymrad över några skott där topparna var dåliga vid köpet redan. Jag lade en dutt epoxi på varje topp där vävnad var död. Är inte säker på hur det slutar)

Jag har tunzeosmomatens lilla ytavrinng så där fastnar lite GP. Har ingen annan ytavrinning eller sump så det funkar bra att köra Eheims foderautomat 4ggr på nattten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju ingen ytavrinning så jag kan köra fodret direkt från foderautomat.

Men även om man har ytavrinning så borde det väl funka bra så länge man inte skummar eller kör mekanisk filtrering i sumpen? Då borde GP blandas duktigt på vägen ner och upp eller?

De minsta storlekarna är egentligen slut, men jag kan ta från det jag tänkte behålla själv om det är fler som vill prova.

Större storlekar har jag en hel del kvar av, så om det är någon som vill ha i rotifer-artemia eller större storlek så kan jag sälja det för 80kr för 100gram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är nöjd får mata lite försiktigt bara å ha koll på nitriten.

det ser inte mycket ut när man stoppar i det men det blir en hel del när det kommer i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två minsta storlekarna är helt slut nu.

Kvar finns:

100-200micron = Rotifer

200-300micron = Artemia1

300-500micron = Artemia2

500-800micron = Weaning...

Det vore jätteskoj om du kunde testa det på Anthias, jag har haft just de funderingarna själv. :)

Själv använder jag nu de två minsta storlekarna till korallerna och matar clowner o dvärgkejsare en del med det största. Jag är mycket nöjd än så länge, inga problem med vattenvärdena och korallerna ser ut att stortrivas.

Om man förvarar det rätt (torrt och svalt) så är hållbarheten minst ett år. Om man har det i kylskåp eller frys så håller det ännu längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...