Gå till innehåll

Få ut en mantis


Awa86

Rekommenderade inlägg

Har fått en mantis (bönsyrseräka) med stenen, har misstänkt det i ett par dagar pga av knäppningar och nu när jag skaffat lite turbosar tänkte väll den mat och kom fram till och med såg den mitt på dagen.

Vill nu få ut den så inte en massa andra djur behöver dö (några små krabbskal har jag hittat följde också med stenen), jag har en petflaskefälla men det är ju inte så många som lyckas med den har jag förstått, så jag tänkte testa med kolsyrat vatten men jag har ganska många knappar och rörmaskar dessutom svampar och jag vill ju inte skada dem så min fråga är om kolsyrat vatten är säkert?

Btw Ironin i min historia är att jag faktiskt har lite fobi för mantisar

Jag vill inte döda den heller tänkte ha den i ett annat akvarie eller sälja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någonstans fick jag tipset att man kunde ta ut stenen och hälla kolsyrat vatten på den. Hur säkert detta är vete tusan dock.

En sökning på forumet gav den här tråden; https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?26011-Hur-f%E5r-jag-Mantis-ur-LS&highlight=mantis , som jag inte läst igenom dock, men det verkar vara en del bra tips.

Annars är det att försöka lokalisera vilken sten du har mantisen i och ta ur den ur karet tills mantisen kryper ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag hade en mantis med i min sten, det var enkelt att få ut den. Det enda jag gjorde var att ta ut stenen och sen hällde jag vanligt vatten ner i hålan den satt och då kom den flygande ur hålan som om det hade varit gift jag hällt på den. sen tog jag en håv och la den i en burk bara. Tipps är att inte ta en genomskinlig burk för det gjorde jag och när jag skulle lyfta burken så börja den anfalla mina fingrar och det var nära att jag tappa den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

problemet är bara att jag bara sett den en gång och då flyttade den sig mellan olika stenar tills jag tappade den ur sikte så jag vet inte var den är, väntar nog till helgen innan jag bestämmer mig för att riva ut hela akvariet (tror den är i botten nånstanns).

Och man ska absolt inte ha den i en glasburk kan bli blött, glas överallt och hundar som får ont när de jagar den ;)

Jag har ett 10 liters akvarie som jag hade tänkt ha den i och om jag bestämmer mig för att behålla den har jag ett 37 liters som stått i källaren i 10 år eller så (om man har tur läcker det inte det är ganska fuktigt därnere)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:wooow:mantisen är infångad tömde kolsyrat vatten på den (hoppas nu bara inget tog skada av det). Självklart va den längst ned så jag fick ta ut en hel del stenar innan jag fick den) trodde först den dog slängde såklart direkt ned den i en hink me saltvatten men den rörde sig inte alls den var väll chokad eller nåt men sen blev det fart på den.

Den är mindre än jag trodde dels har jag välvd ruta och som sagt har jag lite fobi för den så min hjärna överdrev nog storleken på den (snacka om att jag först blev livrädd när jag såg den i förrgår men är inte lika rädd längre, har nog blivit botad elle nåt). Den är bara två- tre cm.

Det jobbigasre var helt klart att få tillbaka stenen lite vättigt det gick så himla smidigt förra gången men nu jävlades det.

Behåller den ett tag i alla fall. kul att få nåt ovanligt med stenen i alla fall och nu när jag knappt har nogot annat i akvariet så har man ju nåt att visa för alla som vill titta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...