Gå till innehåll

Hur gör ni vid längre frånvaro från hemmet?


Genne

Rekommenderade inlägg

Jag ska åka bort i två veckor och funderar på hur man ska få karet så självgående som möjligt.

Har varit på den lokala Pizzerian och köpt 50 småburkar för att kunna portionera mat och tillsatser.

(Kör inte med baling men vet hur mycket jag behöver tillsätta ett par gånger i veckan).

Dessa ska jag märka med datum för att underlätta för dom som ska sköta karet.

Kommer även hålla kurs för dessa stackars påtvingade djurskötare.

Kan nu inte köpa en massa dyr utrustning o.m.g men några små knep kan det säkert finnas, sedan kan det vara bra att veta vad man ska satsa på långsiktigt för att underlätta ännu mer.

Tänkte det kunde vara lämpligt att starta en tråd i ämnet då det bör finnas dom som har varit bortresta i längre tid och säkert fins dom som kommer att behöva lämna sina kar i framtiden.

Vet att det finns mycket kunnande, tipps och ideèr på forumet och så är det säkerligen i detta ämne med.

(Om jag nu plasserat tråden fel flytta den)

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att se att funktionen i karet är väl gående känns viktigare än att mata. ( så att de prioriterar rätt )

Samtidigt i ditt fall så kanske man skall köpa och fylla upp ett par dunkar med osmosvatten, så slipper de passa osmosen.

Burkarna var annars en smart ide.

Går kanske senare att använda som transport för fraggar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att se att funktionen i karet är väl gående känns viktigare än att mata. ( så att de prioriterar rätt )

Samtidigt i ditt fall så kanske man skall köpa och fylla upp ett par dunkar med osmosvatten, så slipper de passa osmosen.

Burkarna var annars en smart ide.

Går kanske senare att använda som transport för fraggar?

Skall bara sätta in en magnetventil innan jag åker så är osmosen automatisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnetventil på osmosen? så den fyller rakt ner i något påfyllningsfack då?

Jag har ett 100 literskar som jag fyller direkt från osmosen under karet som sedan har automatisk påfyllning till sumpen.

I dag måste jag passa påfyllnade av det och stänga av i tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten följdfråga då :) Om detta bygge skulle fela när du är bortrest kan vattnet ta vägen på ett säkert ställe då?

Även klarar sump och huvudkar av 100 liter vatten om nått skulle hända när ni är bortresta?

Sådanna frågor jag skulle ställa mig själv och dubbelkolla vid en resa längre tid :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade automatpåfyllning automatmatning och timers på pumparna så att de stängdes av när mataren skulle gå igång. Fiskarna fick överleva på pellets när jag var borta.

fast då har jag självklart väldigt mycket mindre akvarium än vad du har så jag antar att det inte funkar direkt ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen klarar 100 liter om det skulle hända.

Påfyllningen av osmosvaten till lilla karet skulle bli kris, men tanken är att när det börjar tryta med vatten i det ska man kunna starta påfyllningen och sedan stänga av den senare utan att behöva bevaka den, ska inte stå på hela tiden.

Jag vet ugnefär hur många liter den produserar per dag och kan tala om ugnefär hur länge den ska fylla.

Det känns i alla fall lite säkrare än att inte ha något som styr den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Nej men tankeställaren som jag skrev förstod jag nästan att du hade tänkt ut redan! Men vet om o läst att folk gjort den missen o haft för stora påfyllnadskar/dunkar som inte en sump klarat av och pumpen av någon anledning gått igång och fyllt konstant / Givaren felat och tror att sumpen/karet måste fyllas.

Enkelt misstag att göra o även hänt mig med flåttröret som fastnat men då sumpen klara av min dunk utan problem hände inget förutom att salthalten ändrades

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade automatpåfyllning automatmatning och timers på pumparna så att de stängdes av när mataren skulle gå igång. Fiskarna fick överleva på pellets när jag var borta.

fast då har jag självklart väldigt mycket mindre akvarium än vad du har så jag antar att det inte funkar direkt ^^

Jag ska ha en matare som ger mat en gång om dagen, men då jag har en del fisk som äter ugnefär vad den ger (om den ska hålla sig i 15 dagar) vill jag ha någon som matar med fryst en gång om dagen.

Antisarna behöver foder ett par gånger om dan och Cyklops funkar utmärkt till dom, de övriga äter mysis och artemia.

Hade tänkt att jag skulle lägga en blandning av dom frysta fodren i 14 plastburkar så har den som matar bara att ta fram en om dagen och tina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ha en matare som ger mat en gång om dagen, men då jag har en del fisk som äter ugnefär vad den ger (om den ska hålla sig i 15 dagar) vill jag ha någon som matar med fryst en gång om dagen.

Antisarna behöver foder ett par gånger om dan och Cyklops funkar utmärkt till dom, de övriga äter mysis och artemia.

Hade tänkt att jag skulle lägga en blandning av dom frysta fodren i 14 plastburkar så har den som matar bara att ta fram en om dagen och tina.

det är nog som många andra sagt den smartaste lösningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...