Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat (ändrat)

håller på med ett saltvaten akvarium har rullat med fisk som gåttbort och finns kvar i;)(på grund av tempen i sommras men detär någe annat..)

hur som, det har rullat i ca6månader.

och nu(den 2011-09-3) har jag lagt i ca 3,55kg LS i mitt 60L akvarium med skummare och vanligt skumgummi filter eller vad heter.

med 2 clowner

1 räka

1blå 1 röd erimit

1 snigel

2 blåkinds gobi

salt ca1,024

temp 24-25grader

efter stenen så steg nitrit och nitrtat

gör ca 10% vatten byten dagligen för att förska hålla nera värderna.

nån som vet ungefär hur länge detta kommer fortgå?

eller något annat tips..

post-5882-14468922792617_thumb.jpg

Ändrat av kvalle
fel stavning
Postat

kolla matning på ditt akvarium ? själv har jag faktiskt aldrig haft dom problemen med nitrit och nitrat men jag matar ganska sparsamt sen har jag i mitt 180l kar nästan 30kg sten som säkerligen hjälper mig en massa .. men mata mindre och kanske ett par kilo sten till ? fast ska sägas jag är nybörjare och Nixxon kommer nog snart och slår mig på fingrarna igen :P

Postat

okej.när jag läser runt lite.verkar det som det kan stiga när man lägger ner (ny LS(brommazoo) i ett redan snurrande underverk.

inte haft problem med det sen uppstart nämligen

Postat

Din stigande nitratnivå beror på att du fått lite nitrit i vattnet. Nitrit stör nitratmätningarna rätt så ordentligt. Vad sedan din nitritökning beror på är svårt att säga men i grunden är det så att du har för hög belastning i förhållande till din nitrifikationstakt. Dra ner på matningen , ja stoppa den helt under ett par dagar. Min åsikt är att vattenbytena inte behövs - systemet kommer att ställa n sig i jämnvikt ändå.

MVH Lasse

Postat
Din stigande nitratnivå beror på att du fått lite nitrit i vattnet. Nitrit stör nitratmätningarna rätt så ordentligt. Vad sedan din nitritökning beror på är svårt att säga men i grunden är det så att du har för hög belastning i förhållande till din nitrifikationstakt. Dra ner på matningen , ja stoppa den helt under ett par dagar. Min åsikt är att vattenbytena inte behövs - systemet kommer att ställa n sig i jämnvikt ändå.

MVH Lasse

stora tack...inget vatten byte gjort och ..nitrit - 0

nitrat ca 3mg/l

så om någon dag kan jag börja mata försiktigt?

Postat

jag gör så här när mitt nitrit och nitrat värde visats på skalan så slutar jag mata i 3 dagar efter 3 dagar matar jag i 2 dagar en gång om dagen sen efter 2 dagar 2 gånger om dagen dock så är det väldigt låga värden på nitrit och nitrat jag har haft så jag skulle säga ge det 3 dagar utan matning sen försiktigt öka på matningen igen :)

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...