Gå till innehåll

Blanda salt (Tunze.. )


Ozric

Rekommenderade inlägg

Jag tillsatte 8kg i ett fat (ca 220 liter) och fick då 1,025 i salt halt. räkna får du göra själv. Löste sig iaf otroligt fort och vattnet blev kristall klart inom loppet av några minuter.

Men det var ju räknandet jag ville ha hjälp med! ;)

Har ju inte mkt att jämföra med men löste sig snabbt, det gjorde det. Körde samma vikt somjag gjortpå Red Sea Pro tidigare (för att få 1,025) men hamndae något högre m Tunze (1,o27 för å va exakt,vilket inte alltid e min starka sida...).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att väga saltet och tro att man tillsätter rätt mängd är inte att lita på. Det kan ha sugit till sig lite kondens och ökar då sin vikt rätt mkt vilket kan göra att du får fel salt halt i sissta änden.

Häll upp tex 50 liter och tillsätt typ 1,7kg, vänta sedan tills allt salt löst sig ordentligt och kontroll mät med refraktrometer och korrigera efter det.... Bättre o börja med lite för låg salt halt än för hög. det är ju bara o skopa i tite grann tills man fått den halt man önskar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...