Gå till innehåll

något att ha?


_PoLo_

Rekommenderade inlägg

Halloj,

Hittade denna sten när jag satt och surfade runt lite, men är det något ni kan rekommendera som komplement till den LS man redan har? tänkt så att man skulle ha lite mera att bygga med utan att det skulle kosta skjortan :) jag antar att denna skulle "bli levande" småningom den med?

http://www.aquaristic.net/en/Internal/book/Tuerkei-0-110-cm/Marine-Reef-Rock-per-kilo.html?force_sid=1hbi947mdprdsg4cdtss5fgtk5dfpnuf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är torr sten, så räkna med att laka ur den i 1-2 veckor (lägg den i sötvatten, byt vatten varje dag), därefter låta den mogna i saltvatten tillsammans med några bitar levande sten, fosfatremover och kraftig skumning i ca två månader tills nitraten är nere under 20.

Det var så lång tid det tog för mig iallafall, men det kan ju variera också antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen är att man kan lätt bygga denna sten då den är torr. Lim, reefbond, bundband, polyseterplast mm.

Jag lakade min i en tunna i drygt en vecka, blåste med tryckluft, ( mycket skit inuti) byygde sen ihop den till pelare.

Sen la jag den i karet med sötvatten en vecka och efter det som trollsvans skriver fosfatremover+skummning i saltvatten.

Har inte fått nån nitrattopp alls efter snart 2 veckor och skummaren har inte skummat ut mer än ljus mjölkigt extrakt. ( bakterier? )

Körde KZ kickstart oxå om det kan hjälpt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar för råden, även om man hållit på med sötvatten i "100 år" så är det ju nått helt annat med salt, frågan är ju sen om det är värt några veckor/månaders bök för att spara några tior jämfört med om man köper beggad LS istället? Har ju iofs ett 540L som bara står, skulle ju kunna få fungera som "LS-BB" med 100kg sten i lr nått sånt! =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...