Awa86 Postat 22 september 2011 Postat 22 september 2011 Har två puttesmå saker (lite svårfottade så väntar med bild) som skulle kunna vara glasrosor eller http://se.reeflex.net/tiere/2943_Edwardsia_sp..htm de sitter i sanden så jag lutar åt det sistnämnda, min sten kommer dessutom från indonesien.Min fråga är om glasrosor sätter sig i sand när de har mängder av sten? och om det nu är de andra ska man ta bort eller låta vara? + hur tar man bort dem om det behövs. Citera
Andy88 Postat 22 september 2011 Postat 22 september 2011 Jag har haft glasrosor i sanden. De ligger inte löst utan sitter ju på något mindre som kan tänkas ligga i sanden eller rent av i bottenglaset. Sitter de bara i sanden så kan du enkelt plocka bort med näven. Är det i glaset så kör med rakblad. /André Citera
Awa86 Postat 22 september 2011 Författare Postat 22 september 2011 Tack för snabbt svar hittade en lite större på en sten sen så det var garanterat glasrosor tog bort dem i sanden de satt bara på nått gruset, får fixa den större lite senare har inget att utrota den med (kokande vatten kräver ju en spruta med kanyl) Citera
Jonas Am Postat 22 september 2011 Postat 22 september 2011 Beroende på hur stor den är så kanske du kan ta en spruta från ett test typ kh eller mg .om du har någon. Kanyl behövs inte. Citera
Andy88 Postat 22 september 2011 Postat 22 september 2011 De går även att sätta en kladd med revepoxy över den. Hade dock inte gjort så på alla. Blir en aning dyrt i längden då./André Citera
Awa86 Postat 22 september 2011 Författare Postat 22 september 2011 Har tester med droppflaskor nu (kvarblivna från en kompis sötvattenskar som är nedlagt sj klart såna som funkar i saltvatten med). Jag hade nog missförstått lite det där med kanyl trodde man var tvungen att spruta vatten i själva glasrosen och inte bara på den. Fast då är det ju inte så svårt att skaffa en liten spruta bara o åka till närmsta apotek. sen är ju alltid pepparmintsräkor trevliga (de med svarta ögon om jag inte mins fel äter ju glasros), har inte många glasrosor nu bara sett de 2 i sanden (som jag nog fick bort) och en på stenen men de kallas ju för pest av en orsak. Citera
Awa86 Postat 22 september 2011 Författare Postat 22 september 2011 har ingen epoxy hemma annars hade den redan varit igenmurad Citera
Jonas Am Postat 22 september 2011 Postat 22 september 2011 Om apoteket har så ta en 50ml spruta, en sådan körde jag med, full med kokande vatten och spruta i centrum på rosen, den skall bli vit och sedan suger du upp den med sprutan direkt så brukar det ordna sig. Citera
Awa86 Postat 22 september 2011 Författare Postat 22 september 2011 Hoppas det, och så hoppas jag att jag inte har en massa som inte syns, tur att man är någorlunda påläst annars kanske man tänkt ''å vad är det där för roligt som kom fram'' (det va de där med centrum som jag som sagt misstolkade som i glasrosen hur nu det skulle gå till när de drar ihop sig). den är väldigt liten ungefär en halv cm så det blir nog svårt att se när den blir vit men den ska nog dö tillslut (och alla andra som kan tänkas dyka upp) Citera
addeanstad Postat 23 september 2011 Postat 23 september 2011 Citronjuice fungerar bra med;)Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
Awa86 Postat 23 september 2011 Författare Postat 23 september 2011 Försök ett med kokande vatten vi får väll se hur det går Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.