Gå till innehåll

Sätter sig glasroser i sanden


Awa86

Rekommenderade inlägg

Har två puttesmå saker (lite svårfottade så väntar med bild) som skulle kunna vara glasrosor eller http://se.reeflex.net/tiere/2943_Edwardsia_sp..htm de sitter i sanden så jag lutar åt det sistnämnda, min sten kommer dessutom från indonesien.

Min fråga är om glasrosor sätter sig i sand när de har mängder av sten? och om det nu är de andra ska man ta bort eller låta vara? + hur tar man bort dem om det behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft glasrosor i sanden. De ligger inte löst utan sitter ju på något mindre som kan tänkas ligga i sanden eller rent av i bottenglaset. Sitter de bara i sanden så kan du enkelt plocka bort med näven. Är det i glaset så kör med rakblad. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar hittade en lite större på en sten sen så det var garanterat glasrosor tog bort dem i sanden de satt bara på nått gruset, får fixa den större lite senare har inget att utrota den med (kokande vatten kräver ju en spruta med kanyl)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tester med droppflaskor nu (kvarblivna från en kompis sötvattenskar som är nedlagt sj klart såna som funkar i saltvatten med). Jag hade nog missförstått lite det där med kanyl trodde man var tvungen att spruta vatten i själva glasrosen och inte bara på den. Fast då är det ju inte så svårt att skaffa en liten spruta bara o åka till närmsta apotek. sen är ju alltid pepparmintsräkor trevliga (de med svarta ögon om jag inte mins fel äter ju glasros), har inte många glasrosor nu bara sett de 2 i sanden (som jag nog fick bort) och en på stenen men de kallas ju för pest av en orsak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det, och så hoppas jag att jag inte har en massa som inte syns, tur att man är någorlunda påläst annars kanske man tänkt ''å vad är det där för roligt som kom fram'' (det va de där med centrum som jag som sagt misstolkade som i glasrosen hur nu det skulle gå till när de drar ihop sig).

den är väldigt liten ungefär en halv cm så det blir nog svårt att se när den blir vit men den ska nog dö tillslut (och alla andra som kan tänkas dyka upp)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...