Gå till innehåll

eheims aktivt kol. ehfi aktiv


freddi36

Rekommenderade inlägg

jag har fått lite smutspartiklar som svävar omkring i vattnet så jag tänkte sätta in lite aktivt kol.

det enda jag hade hemma var eheims ehfi aktiv. på paketen står det att man kan ha det i saltvatten och sötvatten. så min fråga: kan man värkligen det? det är ju ganska olika kvalité på kol har jag förstått.

kolet är ganska gammalt men det står inget bäst före datum på det så jag antar att det är ok?

om jag kan använda det, hur mycket ska jag ha i? karet är på 58 liter.

här är länk till eheims hemmsida. det är kolet längst ner på sidan. http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_27616_ehen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolet i i sig själv kommer inte att göra något åt partiklarna, det används bl.a för att fånga upp gifter.

Beroende på hur din stup ser ut så är det bättre med något slags filter som kan fånga upp partiklarna.

Tex en damstrumpa som träs över en streamer.

Eller om du har sump så nämnda strumpa där returen rinner ner.

Kör för övrigt med samma kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu sitter det en damstrumpa över ytavrinningen :)

om det funkar för dig med kolet så ska jag också ha i lite. det är ju bra för att ta bort gifter som du säger. då t.ex korallernas gifter.

sen tar det väl också bort om det är mikroskopiska partiklar i vattnet så det blir kristallklart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om kolet inte varit förslutet så absorberar det kemikalier även från luften, dvs gammalt öppet paket=förbrukat/kontaminerat.

Sen är det även en fråga om hur bra kol det är, vissa har en del fosfat i sig och endel tillverkare lägger till lite fosfatremover för att absorbera det som släpper.

Hur du än gör så börja försiktigt o se hur korallerna reagerar, spola även gärna av kolet lite snabbt då det annars fäller ifrån sig en del damm i karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1/2 dl blir bra. Det finns snabbverkande kol och långtidskol. Jag har alltid i långtidskol och byter det ca 1 gång per månad. Det är viktigt att kolen är avsedd för saltvatten, jag tror mig ha sett kol som är olämpligt för saltvatten, tror faktiskt det innehöll lite fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...