Gå till innehåll

Frågor om knappar (första korallen isatt)


Tjonge

Rekommenderade inlägg

Jag har införskaffat mina första koraller. Hittade en liten sten med diverse knappar på. Tyvärr är det bara 50-70% som är utslagna. Misstänker att det kan vara smuts i vattnet som irriterar dom samt fel vattenvärde (överbyffrat KH). Jag har viftat bort synlig smuts från korallerna vi ngt tillfälle, men det kanske inte är rådigt. Fixar knapparna detta själv på ngt sätt så bara ska låta dom vara ifred?

Kan man se på knappar om dom inte mår bra, eller bara är "tjuriga"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dem är "nya" så har de nog inte börjat känna sig hemma ännu, de kan vara lite tjuriga i början. Om karet är nystartat så kan det vara en orsak också att förhållandena i karet inte är riktigt stabila ännu. När jag startade mitt kar så fick jag med några knappar på den levande stenen som jag trodde hade dött men efter ca 4 veckor så var de helt utslagna, så ha tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har de varit i? Har du bra cirkulation i karet ska du inte behöva bekymra dig över att rensa smuts ifrån dem, det sköter de utmärkt själv. Är de helt nyinsatta så kan de tjura lite, men de flesta knappar brukar vara rätt pigga på att öppna sig efter nån dag. Men det finns lättare och svårare knappar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har dom flesta slagit ut (90%). Tyvärr ser det ut som om där är lite manfall i form av några kala fläckar. Vad kan ha hänt med dom. Inte sett några lösa som driver runt. Trodde först att det var min Diadema som tyggade i sig dom, men efter lite reserch på nätet ska dom ju bara sätta i sig alger.

Hur är det med underliggande knappar. Dom står så tätt på stenen att dom skuggar varandra. Dom som är skuggade har inte slagit ut, medans några kämpar sig för att ta sig igenom. Är dom underliggande dödsdömda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...