Gå till innehåll

Calcium och mjukkoraller


Tedd

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Jag har nu försökt läsa in mig via internet detta med calcium och undrar då så klart hur det verkligen fungerar. Jag blir förvirrad över detta med calcium då det verkar finnas 2 olika sorter om jag har fattat det rätt? Jag är inte utbildad kemimist!

Alltså Calcium är väl kalk? Men jag har sett att det är skillnad på kalk och kalk. Där är Calcium som höjer, ja, calcium i vattnet och där är calcium som höjer ph värdet? Stämmer detta eller har jag läst läxan fel?

För att hjälpa ph värdet att hållas basiskt så kan man använda sig av ett substrat som har hög kalkhalt, dvs. levande sand (korallsand).

Min fråga är då om det bildas calcium genom kalksubstratet som är för både koraller, sniglar och som håller ph värdet basiskt?

Sen min andra fråga är om mjukkoraller tar upp calcium?

Jag hoppas ni förstår vad jag menar för jag är rätt vilsen och vill inte förlora mitt hav i köket.

Hjälp mig är ni snälla! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja kalk och kalcium är olika saker, kalk består av är kalciumkarbonat, karbonater är det som påverkar kH (som står för karbonathårdhet) kH i sin tur är en buffert för att hålla pH stabilt på ett "högt" värde.

Kalciumkarbonat i sin tur kommer i två varianter, kalcit/kalkspat samt aragonit. Aragonit är det som bildas i korallskelett och då levande sand består av korallskelett (som oftast tuggats och ätits upp av primärt papegojfiskar) så är det aragonit som det består av, aragonit är mindre stabilt än kalcit och löses upp lättare när pH sjunker i det omgivande vattnet, när det löses upp friges kalcium och karbonater (som i sin tur balanserar upp pH't). Jag kommer inte ihåg vilka pH som aragonit respektive kalcit löses upp vid, finns andra som har bättre koll på dessa saker här på forumet.

Men det mest lättillgängliga kalciumet och karbonaterna är att tillsätta dem antigen via ballingmetoden eller via kalkreaktor (som löser upp aragonit (oftast) i en reaktor med ett lägre pH genom att tillsätta koldioxid i reaktorn).

En del mjukkoraller kan ta upp en del kalcium och karbonater, men det är i en nivå som är försumbar jämfört med stenkoraller som tar upp stora mängder kalcium och karbonater för att skapa sina skelett. Har man inte stenkoraller eller god tillväxt av kalkalger behöver man nog inte tillsätta kalcium om man sköter sina vattenbyten. Men håll koll på kH då och då för att se om du behöver buffra upp karbonaterna (och i samma veva kan man lika gärna ta i kalcium då dessa tas upp mer eller mindre i rak proportion till varandra, 7ppm kalcium per 1 grad kH om minnet inte sviker mig, men kH varitationerna är mycket lättare att mäta).

Har du fler frågor så fråga på så ska vi försöka få rätsida på dessa det :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...