Gå till innehåll

Vimpelfiskar


heba

Rekommenderade inlägg

Jag undrar om vimpelfiskar går på alla koraller - SPS som LPS?

Jag har läst en del av trådarna som beskriver dessa fiskar och jag får intrycket av att dom äter mest på SPS:er, är detta fel uppfattat av mig?

Har någon erfarenhet av denna http://se.reeflex.net/tiere/1188_Heniochus_diphreutes.htm som ju skall vara mer revsäker än http://se.reeflex.net/tiere/40_Heniochus_acuminatus.htm ? Det verkar vara den senare som ses emellanåt i butikerna.

Hur står sig vimpelfiskarna då man har kirurger (zebrasoma) - blir dom jagade och sedda som artfränder som skall jagas bort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade två st Heniochus acuminatus i min burk med rätt mycket spser, Dom smakade men märkte aldrig några skador på koraller eller musslor då jag matade endel i burken, Angående kirurgerna hänger de nog endel på hur länge dom gått i burken och vilken sorts kirurg vi pratar om för min del fungerade det bra då. Men om jag skulle prova igen skulle det aldrig fungera utan dom skulle bli ihjälslagna garanterat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en i en mindre burk än Jespers(180L)och även där med mest sps.. det gick bra i början men en dag när jag kommit hem efter jobbet hade han rensat en offantlig mängd polyper på mina koraller, det lixom bara vända över natten från helt reef safe till icke reef safe, kan notera att jag drog ner på maten under perioden som detta skedde.

Angånde kirurger måste jag hålla med Jesper.

Det kan gå, men du kanske också bör vara beredd på det värsta,

jag fick riva hela burken för att få ut honom, så som jag upplever det är kejsare mycket revsäkrare än fjärilar(enligt min erfarenhet)

Men du har större burk och antagligen bättre förutsättningar tror det är viktigt att hålla dem mätta.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ord som revsäker, fjärilar och vimplar i samma mening funkar ungefär lika bra som lite och gravid tillsammans!

De modeller som anses som lite mer revsäkra än andra, kan ofta ha andra böjelser som är svårare att tillgodose

Men precis som Jesper och Sunny är inne på så har tillgången på övrigt foder stor betydelse.

LPS´er och musslor klarar vanligen återhämtningen av små tuggor sämre än SPSer.

kirurger och fjärilar tillsammans brukar inte heller vålla problem, men som påpekats tidigare - kan ju kirurger som pinkat in sitt revir vara lite griniga om dom har bott för länge.

Sedan får man nog räkna med en viss dos "Murphy´s law" factor.....vi hade i vår SPSbalja en fantastisk, sällsynt (och svindyr) nya Zeeländsk Scolymnia - sedan släppte vi i några nya fina kejsare i burken......gissa vilken som var den enda korallen dom gick på!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...