Gå till innehåll

Är stenen bara att kasta?


Sultanen

Rekommenderade inlägg

Hej,

startade upp ett litet 12l kar för kanske ett halvår sedan, men kort efter uppstart var vi tyvärr tvungna att flytta varpå karet aldrig kom igång igen, hade inget levande i det men av någon anledning fick det stå med vatten kvar i, nu är väl ungefär hälften av stenen under vatten fortfarande samt all sand.. är detta stendöd sten eller helt obrukbar, hur skulle ni göra?

Har även en halv påse levande sand kvar sedan uppstarten, vet att den har ett utgångsdatum osv men den har iaf legat "tätsluten" med en klämma sedan den öppnades, frågan är om även denna är stendöd?

Jag och tjejen håller på att totalrenovera en lägenhet, är där nästan varje dag så jag kom på att det kanske kunde vara roligt att köra igång det lilla karet igen nere i vårt nyrenoverade 15kvm blivande "akvariegarage".. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 liter.. Hur mycket sten får det plats i det? Om stenen legat ovanför vattenytan en längre tid så är nog en del av innehållet tyvärr dött. Om det rör sig om några kilo så hade jag nog satsat på ny sten själv, eller om du har möjlighet, lägg stenen i nytt saltvatten med cirkulation och värmare och mät fosfat och nitrathalt efter ett par dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte mycket sten, verkligen inte, det handlar snarare om huruvida det är värt att använda den igen eller om jag bör kasta den och köpa ny.. Kruxet är väl snarare att jag får åka ett gäng mil för att få tag i LS som är så små som jag vill ha dem..

Men att köra igång karet med nytt saltvatten och se vad som händer kanske är smart? Finns som sagt inget levande så jag har ju ingenting att förlora egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, well, tack för en snabb argumentation ;) Skall be om lite nytt "moget" saltvatten av akvariebaronen är i stan så får vi se vart det bär hän sen!

Återkommer med ett foto på missären som det ser ut nu så får vi se om jag får tummen ur att få liv i karet..

Men vad tros om sanden i min påse? Är ungefär en halv påse kvar av levandesand, öppnad endast en gång, därefter återförsluten med plastklämma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det såg inte alls så illa ut som jag förväntat mig, nästan all sten var fortfarande under vatten, och det luktar inte något illa alls!

MEN, det är fortfarande kvar några förbannade små gröna alger på stenarna, vet att jag skrubbade bort en del av det innan karet ställdes bort utan belysning för ett halvår sedan, de har även överlevt nu minst två månader i någolunda låg rumstemperatur utan mer ljus än lite som sipprar in genom ett fönster!

Skall jag sätta igång det här igen känner jag att jag måste få bukt med de där algerna! Är det macroalger i hangon filtret som gäller för att exportera bort all näring eller vad skall man ha för grund approach?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

post-4821-14468923031295_thumb.jpg

post-4821-14468923031406_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du milde! är det där på bara 12 liter? Vad har du haft i ett sånt litet kar, haha? Kan du inte göra ett experiment? Byt ut vattnet och häll i nytt saltvatten, sätt igång med pump och låt det stå och gå. Kanske du får se nåt liv vakna? Vore otroligt då! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, det skall bli ett experiment av det här!

Men ja, det är på 12L, tyvärr hann jag inte få i något vettigt innan vi var tvungna att flytta, fick en rejäl alginvasion som jag inte helt lyckades få ner minns jag, hade för dålig näringsexport misstänker jag. Planen är/var dock att få i koraller i karet, många på nano-reef.com som har både SPS och LPS i kar små som dessa, skall ha i några minifraggar om/när karet kommer igång riktigt så får vi se, inget liv annars förutom snäckor =)

Men om det nu blir lite liv i det, finns det någon snabbväxande macroalg man kan få tag på för att ta upp näringen den vägen så algerna inte frodas lika bra? Typ Chaetomorpha linum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Inkört" vatten = gammalt vatten? Som man slänger och byter ut mot rent, fräscht vatten vid vattenbyte? Då hade jag nog hellre valt nytt vatten istället. Gammalt vatten är som gammal luft, inget att ha! ;) Tycker jag då, andra tycker annorlunda, men hur många tar gammalt vatten vid vattenbyten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med "gammalt" vatten är att jag vill ha in lite skit i karet redan ifrån början, tror att allt kommer igång fortare då.. kommer få vatten med lite låg salthalt så jag får öka den själv vilket ger ett tillskott av trevligheter det också.. Men jag vet inte, kanske är dumt tänkt, vad vet jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske är sant, hur bör jag agera när jag kör igång karet? På med ljus på karet när? Introduktion av vad när? Inte riktigt en vanlig uppstart det här =)

Tänkte iaf börja med att köra macroalger i påhängsfiltret med avskärmad belysning, borde dra ut en del näring om det finns någon (inte mätt).. annars lär algerna komma fort när jag slår på ljuset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu är karet återupplivat, kört igång det med "gammalt" vatten, sköljt ut sanden i saltvatten samt skrubbat och sköljt stenen.. Har inte så mycket förhoppningar om att det finns nämnvärt mycket till liv i det här men det är bara att hålla tummarna!

Hur pass starkt ljud behöver jag ha i påhängsfiltret för att algerna skall trivas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...