Gå till innehåll

Tankgenomföring


Peter M

Rekommenderade inlägg

Du menar hål i akvariet så är det bäst att du söker på "glasborr" här på forumet så får du upp 7-8 trådar om just den frågan och kan se vilka som kan hjälpa dig närmare också.

Förstod inte riktigt vad du menar med "genomföring till PVC".

Vad det gäller röret så är det bäst att välja så stort som möjligt m.a.p. kapacitet. Det skadar aldrig med extra kapacitet... Sen beror det väl också på hur stort karet är. Du kanske inte behöver ha det så stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en sump i PVC.Enligt uppgift skall man använda en hålsåg för att åstadkomma en tankgenomföring.Var kan man köpa en hålsåg?Visst skall det vara 43 mm till 32 mm rör?

Tacksam för hjälp.

om du ska borra hål i pvc välj hellre en hålborr het"säkrare & bättre" men borra mycket sakta så det inte blir för varmt då smälter pvce'n ihop.borren köper du i närmaste butik typ biltema,classe osv och ja diametern stämmer bra om det är en GF genomföring .mät för säkerhets skull först

lycka till

d 20 - 28mmborr hål

d 25 - 35mmborr hål

d 32 - 43mmborr hål

d 40 - 55mmborr hål

d 50 - 63mm borr hål

Edit flåt dom heter visst hålsåg okså tex http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&CatPath=Eq 0q163q165q347&CampPath=&NoCache=2/3/2005%209:43:33%2 0AM&IsCampaign=N&SelectedWAG=12469&COSID=AF0FB3F 6AF9944D3B432F9F700986269907100

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade inget bra borr när jag skulle borra in min 40mm rör för att dra returen inuti den. När jag frågade personalen i järnhandel så sa han att att de vanliga hålsågen var han osäkert på om de klarade av det. Han var rädd för att PVC-n skulle spricka under borrningen. Jag fick göra ett mindre hål och sedan fila ut hålet till rätt storlek, men jag skulle definitivt inte rekommendera det. Dels var det himla jobbigt och sen är det nästan omöjligt att få det helt cirkulärt.

Det går säkert att prova men testa på nåt yta först för att se att PVC:n håller (fast du kanske inte har nåt extra att testborra i) smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det går men är bökigt helst ska skivan & borrmaskinen sitta bergfast typ pelarborr,men tar man det sakta & lungt med en ordentlig hålsåg "helt rund som ett rör" så går det bra ,har själv gjort det flera gånger men iofs ju större diameter ju svårare blir det .men man har ju bra marginal genomföringen täcker ju rätt stort hål !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...