Gå till innehåll

Hur mycket är för mycket??


timmpa

Rekommenderade inlägg

Jo som rubriken säger så undrar jag om man kan få för mycket cirk och ljus...!

visst kan jag hålla med om att i ett hav rör vattnet sej bra om inte mer än vad man kan få till i ett kar och att solen är vad den är.

men det är väl inte riktigt det jag menar nu utan vad är rimligt!!

som ex mitt 170L kar har jag 10200L/H i cirk och en 250w mh lampa.

undrar lite med min fråga med för och nackdelar med mera samt om möjligt för mycket av ljus och rörelse i och på vattnet för allt som växer i burken som tex hemska alger mm :)

och eller om vad som kan ta skada av det ena eller andra.

(Värme är en av sakerna som blir till ett jalla överskott på visst är det det med tanke på alla watt som knallar och sprakar)

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en punkt där ljuset går från att vara nyttigt till att det börjar hämma tillväxten.

En artikel jag läst om "photosynthetic inhibition" ger dock en bild av att det krävs rätt extrema mängder ljus för att uppnå negativ verkan. En annan var lite mer tveksam...

Det var dock skillnader mellan olika koralltyper och arter, vissa SPS tålde rätt extrema mängder ljus medan andra började hämmas lite tidigare.

Jag tror inte din 250w är nåt extremfall speciellt inte om man kollar på vissa SPS burkar i USA, där förekommer flera kar med 2w per liter och mer.

Sen om man vinner nåt på det vet jag inte ;)

Du får dock anpassa koraller väldigt försiktigt till ditt kar, dom är säkerligen inte vana med så mycket ljus och kan då brännas.

Att hämma alger genom att begränsa ljuset är inte riktigt rimligt i saltvatten om du skall ha koraller, algerna klarar sig bra på betydligt mindre ljus och kommer igång om dom andra omständigheterna passar dom.

När det kommer till flöde så är din fråga lite vag, en powerhead på 700l/h kan skala en stenkorall medan en streamer på 5000L/h ger ett behagligt flöde för den.

Allt handlar ju om hur man ställer in pumparna, men rent generellt så gillar SPS ofta mer flöde än man kan tro.

Generellt skulle jag säga mycket ljus=mycket flöde så korallerna kan "andas" ordentligt när dom driver sina kemiska processer.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar...lite klokare blev man :P

Jag har 3 streamers på vardera 3000L/H samt en powerhead på 1200L/H som jag låter strömma ut med bakglaset (ligger i juwel filterhörnan) samt att skummar pumpen tar sitt vatten ifrån samma låda.

Min tanke ang ljuset är den att jag får alger som "klumpar" sanden till kakor typ och undrade om det blev för mycket av det goda lyset men som nixon skriver att det räcker med svagare ljus för att dom rackarna ska växa.Liknande va tanken om cirkulationen om den va för svag att det blev "stilla"vatten som hjälpte algerna att få fäste.

kör sedan 3 veckor tillbaka med remover(järn baserad) och ser inte några direkta resultat(kanske tar längre tid)har idag även ökat dosen.

duktig som man va tog jag vatten värden men hittar inte lappen.....så det får bli nya mätningar i morgon :(

sen korallerna ja....det slog mej när lampan lyst i ca 2 tim första dagen den va igång....så jag höjde lampan till ca 55-60 cm ovan vattnet och lät den lysa ett par tim första dagarna bara sen ökat på och visst ser man att dom skiftat färg och blivit något mörkare(har likadana koraller i hotellet som referens)

samt att i dax läget har sänkt ner lampan till ca 40 cm ovan ytan och ökat tiden till 5 tim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...