Gå till innehåll

Några frågor om plast


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Detta är inte strikt akvarierelaterat med det finns ju många här som bygger i acryl/pvc så tyckte ändå jag kan fråga här.

Jag skall göra en spruta som drivs med vattentryck (kranvattentryck). Tanken är att ta 110mm PVC rör, plugga ena ändan och sätta i fattning för trädgårdsslang (detta blir trycksidan). Andra ändan sätter jag en skruvpropp i med hål i mitten (utlopp). Tror jag vet allt jag behöver för att kunna genomföra den biten. Hade också en tanke på att göra den stående av akryl. Platta i botten, hål i längst ned i röret för vatten. Sedan en cylinder igen och ett lock som man kunde fästa på något smart sätt så det inte trycks av och sedan hål i det locket. Hade då gjort grövre men kortare för att få motsvarande volym. Tror PVC blir enklare men om någon har en ide om hur jag gör den i akryl så fungera det med (till och med bättre då en stående lösning är mer attraktiv än en liggande).

Det jag inte har koll på är hur jag skall tillverka cylindern. Borde ju bli en puckliknande sak med dubbla o-ringar för att täta mot röret. Kanske man måste fräsa/svarva en sådan själv?

Mina frågor:

Var får jag tag på material till cylindern (måste vara "food grade")?

Finns det bättre ställen än marinshop.de för att köpa PVC-delarna?

Har någon förslag på hur jag tillverkar cylindern?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...