Gå till innehåll

Hur mycket är nog?


Dregs

Rekommenderade inlägg

Hi0

Så funderingar kring ett nytt kar har börjat 150x60x60 (alt mindre för att passa armaturen)

Inriktning på mest lps och sps

så jag började titta runt lite ang ljus och hittade Vertex Illumina LED armaturer http://www.drakfisken.se/belysning/1465-vertex-illumina-sr-260-cree-xp-g.html som verkade lovande (+ mycket med inställnings möjligheter)

dock så är jag lite fundersam på hur lång den skulle behöva vara ? skulle det räcka med en 900mm tro ? samt hur många Watt behövs? räcker 240w? Eller är det bättre att sikta på nå annat som armatur typ med mh och t5? eller t5 och LED ex Giesemann Infiniti/Helios ? Samt vad är vitsen med dimmbara t5 ? Är det så man ska kunna köra den på låg styrka vid vissa tillfällen?

Kanske ett led kit och bygga eget? men står helst över det och köper färdigt :P

Oj det blev visst många frågor ^^

Mvh Dregs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmz verkar inte kunna editera jaja

Nya mått verkar bli 125x60x60 på karet pga utrymme.

Hittade också denna tråd ang Vertex Illumina LED armaturen http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2057929 där han kör med 80W 300mm modellen till ett kar som är 76x76x45cm med ok resultat, iof kör han mye lps vad jag kan se ..Hmmz

så ett 240W 900mm bör räcka till mitt nya kar får man hoppas :) kanske t.o.m ett 160W 600mm räcker, är dock lite oroad över hur lite Watt / Liter det blir men det kanske inte är det viktigaste då det gäller LED belysning?

Har hört en bra *grund* för sps koraller är 1W/L men kanske inte är så ?

Mvh Dregs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Watt per liter kan du skita fullständigt i, det är det meningslösaste måttet som existerar.

Vad du behöver tänka på är armaturens längd i det här fallet. De flesta LEDarmaturer har 120 graders spridning (om jag har tänkt fel här får nån gärna rätta mig) på ljuset, så med en armatur som är halva längden av akvariet så kan du räkna med att det blir väldigt mörkt på sidorna.

En 90 cm däremot kan nog fungera, eller 3x30 cm, men sen finns det ju såna där gränser som "ekonomi" och liknande som kan ställa till med hinder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Watt per liter kan du skita fullständigt i, det är det meningslösaste måttet som existerar.

Haha där ser man :D

Så Watt antalet är inte så viktigt då k.

Nu då du säger det så, tråden på reefcentral ser det kanske lite mörkt ute på sidorna, han säger doc att han inte kör den på 100% "Why thank you! I'll have to get a screen shot of the light program, I think many will be suprised how low I have it set"

Med ett 125cm akvarium så bör det bli ca 17.5cm på var sida av rampen så beror väl på spridning av ljuset hmm hmm

Och hehe nej 3x30cm känns lite dyrt ja ^^ tycker en 90cm är nog #"¤#" dyr :D

Tackar för tipsen iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Watt är nog så viktigt, det är watt per liter som är meningslöst. Det är som BMI; vikt i förhållande till längd säger inget om vad vikten består av, ser man ut som flubber eller är man bodybuildare?

Watt per liter missar den där viktiga saken: hur är dom där litrarna fördelade? Har man ett platt och brett kar eller är det högsmalt?

Likaså tar det ju ingen hänsyn till vad du ska ha i karet.

HAr du möjlighet att ha armaturen nån eller några decimeter över, som han har på RC, så får du ju bättre spridning. 90 cm borde absolut räcka så sett.

Och ja, nog fan är det svindyrt. De flesta LEDramper är rena jämrans ockerpriser på. Har själv beställt MAxSpect till mitt kar, det går på 7000. Skulle jag ta motsvarande belysning av Vertex så talar vi över 20000, det är ju rent löjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAr du möjlighet att ha armaturen nån eller några decimeter över, som han har på RC, så får du ju bättre spridning. 90 cm borde absolut räcka så sett.

Och ja, nog fan är det svindyrt. De flesta LEDramper är rena jämrans ockerpriser på. Har själv beställt MAxSpect till mitt kar, det går på 7000. Skulle jag ta motsvarande belysning av Vertex så talar vi över 20000, det är ju rent löjligt.

Det ska nog vara möjligt funderar antingen på vajrar från taket eller så bygga en ställning typ stålrör över akvariet som den får hänga i från.

Funderade ett tag på Maxspect också men föll för hur mycket man kunde konfigurera med Vertex simulera soluppgång/nedgång, moln, storm etc etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...