Gå till innehåll

Mandariner


heba

Rekommenderade inlägg

Jag har letat info ang dessa underbara fiskar men finner inte svar på mina frågor, så dom kommer här.

Jag undrar över hur dom 2 underarterna av Mandariner - Pterosynchiropus picturatus och Pterosynchiropus splendidus - fungerar tillsammans?

Går det att ha 2 hanar där det är en av varje eller är det samma scenario som vid 2 hanar av samma underart? Likaså om man har en hona och en hane av varje underart - går det?

Jag tycker att det borde vara det senare men har fått annan info - nämligen att det brukar fungera.

En annan fråga är också att om man först införskaffar en mandarin och senare införskaffar en till, kommer dom att strida? Här finns det ju lite olika info här på guiden - både att det går bra och dom gånger det inte går bra, men kanske att det då varit 2 hanar som inte fungerar ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

=

Jag har haft par av båda sorterna tillsammans i en +1100 litersbalja utan problem, jag tror faktiskt att det kan fungera i mindre kar också, men låt dom inte pinka in sitt revir för länge.

Så du tror att det skulle fungera att ha 2 hanar (1 av varje underart) om man släpper i dom i karet samtidigt eller skall det vara hona+hane?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hona och hane hade väl varit att rekommendera även fast det kan fungera med två hannar, men jag har också hört folk som haft problem där.Jag själv upplever det som så att finns det tillräckligt med mat eller jaktrevir åt dem så minskar aggressionerna och oddsen ökar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...