Gå till innehåll

Mitt 200 liters


flashwebb

Rekommenderade inlägg

Hejsan

jag undrar om jag kan omvandla mitt 200 liters akvarium till saltvatten akavarium...Eller det är speciella akvarium till det??

(se bild)1.jpg

Och vad behöver jag för saker..och vad kommer det att kosta..utan fisk och koraller...det tekniska biten nu

På zoogiganten säljer dom ett komplett paket för 7990:- 110 lites är det på..

Ska jag satsta på ett komplett eller bygga om mitt 200 liters..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är säker på att du tjänar på att "bygga om" det du har! smiley1.gif

Det viktigaste är att du inte har metall-delar i akvariet, en bra skummare, och bra vattencirkulation! Pluss mer ljus! Men jag är själv i "uppstarts fasen" så du får nog bättre svar av andrasenare, men 200lit är bättre änn 110lit... Mitt råd: surfa runt lite här på forumet, och kolla vad folk skriver! smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går utmärkt att byga om det du har. Byt ut din plasthink mot ett litet akvarium så har du en utmärkt sump. I sumpen sätter du en skummare och en returpump till akvariet. I akvariet sätter du en cirkulationspump på 2-3000L/h och fyller med 20-30kg levande sten. Ska du bara ha icke ljuskrävande invånare i akvariet så räcker det med att byta dom akvarie rör du har mot några läpliga för saltvatten. vill du ha koraller får du byta ut det mot något kraftigare.Sen behöver du salt ca 10kg och lite tester för, salthalt, nitrir/nitrat fosfat ph och kh. Så har du grunden för ett fungerande saltvattens kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Klubbson

vad kan all det kosta mej då??...jag hade tänk mej ha koraller och lite anamonerså vad kan en kraftigare belysning kosta då..och vad för sort ska man ha??

hur ärdet med filtreringen då??...behöver jag inget filtertill??..Kan jag använda ytterfiltrer som jag har??...eller räcker det med bottenfilter??

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du läst artiklen om att starta ett saltvattensakvarium på första sidan ?

filtrering sköter den levande sten ditt ytterfilter behöver du inte det du behöver är cirkulationspumpar utan filter.

Du kan börja med lysrör som du har nu bara byta dom mot andra färg temp över 10000kelvin.

Anemoner ska du inte ha i akvariumet det första halvåret iallafall men sen behöver du i sånna fall en metallhalogen brukar komma upp begagnade med jämna mellanrum.

Vill du sen inte krångla för mycket så kan du ha skummare å värmaren å sånt i karet så behöver du inte sump i början å slipper borra i karet kanske inte jätte snyggt eftersom det är lite svårt att dölja det i ett så litet akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska göra ett försök att svara på vad det kostar och det blir bara ett närmevärde,

Belysning: en ramp med 2 lysrör kostar 1500, en 150W metallhalogen belysning kostar knappt 3000, det fins armaturer som klarar både och. Då har du belysning som även klarar dom mest ljskrävande korallerna.

Cirkulationspump, 2000-3000L/h ca 700kr

Skummare, en liten turbofloter kostar ca 400, drivs med en luftpump

Levande sten kostar mellan 140-200kr/kg lite beroende på sort och mängd man köper

Salt tester, och annat småkrafs ca 1000-1500kr

Köper du begangnat så blir det ca halva priset

4 burkar tålamod (Instant patience)

Sen kan du förstås uppgradera med div tillbehöri all oenderlighet..........

Man kör oftast helt utan filter i saltvattens akvarium, man använder den levande stenen som biologist filter istället.

Du kan sätta alla apparter direkt i karet. Men jag är en stark förespråkare för att använda sig av en sump med ytavrinning, Jag misstänker att ytterfiltret du har är ett Flumval filter, eftersom att det står i en hink... Om du tar bort filterburken så har du en lämplig returpump srån sumpen till akvariet. Eller så kan man använda det till att ha Fosfat remover i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå

Jag hittade komplett saltvattens akvariumt istället på blocket

http://www.flashwebb.se/mage001.bmp

han sa att jag behöver starta om det från början så jag undrar om där är nån i Landskrona som skulle kunna ta hand om fiskarna så länge??

och vad ni ska ha för besväret

fiskarna är lite clowner, blå frökenfiskar och ett par riktigt scyssta tryckare.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...