Gå till innehåll

Vita tussar på Acropora


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Har problem med två koraller, en Acropora millepora, och en A. sp, nån staghornvariant.

Kort efter matning börjar det slemma från koralliterna, ser ut som bitar av bommulstussar, tunna vita fibrer.

Vad beror det på och vad fasiken gör jag åt det?

Någon form av vävnadsförlust är det, så det är inte någon form av hungertentakler.

Det kommer oavsett vad jag matar med (pellets, reef paste, mysis, röda plankton etc), och det kommer oavsett hur lite jag matar (fick reaktion på ett halvt kryddmått pellets).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du ser är mesenteriella filament som är vad jag skulle kalla inälvor, dom används ofta till försvar och kan även triggas som någon typ av matrespons eller stress.

Huruvida det är negativt i ditt fall skall jag låta vara osagt, jag blev av med en hyacintus som betedde sig likadant tills den slutade dra in filamenten och började tappa vävnad(allt annat växte normalt utan problem).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Definitivt negativt, eller ett symptom av något negativt. Har ju haft problem med brända toppar på de flesta acrosar, och montipororna är så gott som utslagna (även om confusa och röd flakmonti börjar hämta sig).

Milleporan i det här fallet har gått från tennisbollsfärgad till dassigt grågrön och fått brända toppar, ingen som helst polypexpansion etc.

Fraggade ner den idag och gav de största bitarna till Benighted, så får vi hoppas han kan rädda den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med brända toppar så skulle jag kolla på doseringarna du gör, högt Mg eller Kalium kan orsaka den typen av reaktioner.

Man får nog vara lite försiktig just med sånt som kalium då det ingår i flera spårämnesmixer, balling light kan driva Mg i taket när karets ytor väl är mättade och åtgången normaliseras.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani kollade upp mina värden för ett tag sen, låg lite högt på salt, mg och kalium, men det ska vara ordnat nu.

Kör med kalkreaktor, Rowalith C+, och Salifert Trace Hard enligt recept.

Låg i söndags på KH 7,5, Ca 400, Mg 1380.

Topparna verkar inte brännas något mer i karet, utan det är det där slemmandet som är kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Definitivt negativt, eller ett symptom av något negativt. Har ju haft problem med brända toppar på de flesta acrosar, och montipororna är så gott som utslagna (även om confusa och röd flakmonti börjar hämta sig).

Milleporan i det här fallet har gått från tennisbollsfärgad till dassigt grågrön och fått brända toppar, ingen som helst polypexpansion etc.

Fraggade ner den idag och gav de största bitarna till Benighted, så får vi hoppas han kan rädda den.

Har faktiskt exakt samma problem. Grön flakväxande Montipora som började vitna för ett par veckor sedan. Strax efter började ett par Acropora vitna i topparna, gul Millipora som har blivit dassig samt mindre polypexpansion. Mina Confusa och röda Montipora ser dock opåverkade ut. Jag har misstänkt att det i mitt fall hade med en ganska kraftig nitrathöjning till ca 25 att göra. Har även under de senaste veckorna doserat red seas nya Mg-höjande vätska samt börjat med biopellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitratchock kan definitivt vara en bov, hade ju ett massivt utdöende av alger (från att ha sett ca 10% av stenen till att ha någon enstaka algtuss kvar på två veckor) för någon månad sen, troligen genom att ha nollat både fosfat och nitrat av misstag.

Nu är nitratet runt 25 här med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...