hammar Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Hejsan hejsan, har en gieseman system 400 250w liggandes hemma och inget kar att belysa, så jag tänkte ta och använda den till att odla chili och kanske lite tomater, därför undrar jag om någon här vet om ballasten till lampan klarar av att köra HPS lampor ? har sett att dom flesta ballaster man köper i dagens läge kan köra både MH och HPS utan problem, men denna ballasten har ju ett par år på nacken som jag har liggandes, har ingen aning om vad det är (tekniskt) som påverkar kompabiliteten i ballasten heller, men tänkte kolla här på forumet eftersom det finns en del här med samma armatur.(anledningen till att jag vill kunna köra med HPS i den är för att när tomatplantorna går i blom så vill dom har ljus i det mer röda spektrat och där så e HPS överlägen MH, som i sin tur är bäst att använda i början av tillväxten istället).//hammar Citera
wrang Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Nej jag tror inte detta att det kommer funka Citera
hammar Postat 25 oktober 2011 Författare Postat 25 oktober 2011 Som jag trodde Hade hoppas på att inte behöva köpa en till ballast, men du vet inte vad som skiljer ballasterna åt, eftersom alla man köper i dagens läge klarar av både mh och hps? Citera
hammar Postat 26 oktober 2011 Författare Postat 26 oktober 2011 Kollade runt lite och såg att vissa HPS lampor kräver tändare som sitter i deras ballaster, och då kan det vara därför man kan köra MH på dom, men inte tvärtom eftersom MH ballaster inte har tändare kan detta stämma? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.