Gå till innehåll

optimera skummningen


Beppe

Rekommenderade inlägg

När jag gör rent hela min skummare med ätticka och vatten så ökar skummaren sin effektivitet drastiskt, men efter endast någon vecka måste man skruva upp luftmängden på max igen. Det är ju inte realistiskt att gå igenom denna procedur varje veckasmiley5.gif.

För att rensa bort eventuella avlagringar i luftintagen så låter jag den suga upp osmosvatten ibland, men detta har inte avsedd effekt. Tar jag bort ventilen till luftintaget så märker jag inte så stor skillnad när skummningen har börjat avta. Därför misstänker jag att det kan vara något annat än luftintaget som är orsaken.

Kan det vara skit som fastnar på "the pinwheel" (vet inte vad detta heter på svenskasmiley9.gif) Har en Deltec APF 600.

Vad gör ni för att hålla era skummare i toppform?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att du har ett alltför övermättat vatten m.a.p. kalcium och karbonater (KH)? OM du tillför kalkvatten så dra ner på det. Har du kalciumreaktor så är risken mindre, men om du har höga värden kan du nog dra ner på den också. Skillnaden mellan metoderna är att kalkvatten höjer pH-värdet och då fälls kalkavlagringarna ut (särskilt om du tillsätter kalkvattnet när belysningen är tänd. Min åsikt är att det råder hysteri att hålla höga kalcium- och KH-värden där man verkar tro, "ju mer desto bättre". Så är inte fallet.

I min Deltec-skummare så är det inte luftintagen i sig som korkar igen utan det rör precis före pumpen där luften först blandas med vattnet (men det är kanske det du menar). Min erfarenhet är att de behöver rengöras kanske var tredje månad.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...