Gå till innehåll

Id för denna Acro?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Ja Tricolor är ju ett namn som slängs runt lite hursomhelst, problemet är att jag har en Tricolor som är från Bali med cites o allt och dom är inte de minsta lika varann.

Nu verkar denhär säljas av Tyree som deras "special" tricolor...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det blir väldigt svårt att artbestämma korallen efter bild då skepnaden har varit väldigt olika på denna korall, orginal kolonin såg ut såhär när den köptes

tricolor acropora globiceps 4-32.jpg

och sedan såg den ut såhär hos mig

attachment.php?attachmentid=40379&d=1259515953

Det verkar vara en väldigt tacksamm korall färgmässigt, det jag vet är att den kommer från bali och är en tricolor, skulle gissa på att det är en Acropora globiceps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tricolor är ju en av de meningslösaste namnen att säga om en Acropora, har själv 3 helt olika arter som kallas tricolor, A. valida, A. nana m.fl. kallas tricolor... Det tråkiga och roliga med Acoporor är ju deras variabilitet, i växtsätt och färg, skelettdetaljer och några andra detaljer är ju det enda man egentligen kan identifiera dem med... det finns ingen som har en fin närbild på koralliterna, gärna både med levande vävnad, och en med bara skelett.

Sunnys första bild är nånting man kan gå på för identifikation, ser mer ut som de som man har i referenserna, antar att den är maricultured? Den har några distinkta detaljer som man kan utnyttja, tyvärr saknar jag en nyckel för Acroporor, så det är ju lite hit and miss med identifikationen, men kan gå till referenserna och luska lite, håller på och sorterar Acroporor lite efter utseende i listor här hemma för att lättare kunna beskriva en grupp av Acroporor för att sen leta efter den exakta matchningen, istället för att beta av alla hundratals arterna varje gång man ska identifiera, hade stora problem med den bilden Nixxon la upp, men som sagt Sunnys gav några nya insikter om det är samma korall...

A. globiceps, mjo, tittar man på den första bilden så skulle det ju kunna stämma, men tycker inte de radiella koralliterna ser helt rätt ut och den axiella koralliten är lite för tydlig för globiceps, men den är ju rätt variabel beroende på strömmningsläge...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte helt enkelt varpå jag tänkte kolla om någon hade nåt mer exakt o komma med, globiceps är ju ett namn jag inte tänkt på...

Då kan man göra lite mer efterforskning o se vad man kan hitta med de namnet.

Måste säga att det är roligt o se hur mycket en Acro kan ändra sig i både färg o form.

När det kommer till denhär korallen så verkar den ändra färg väldigt tacksamt till både det ena och de andra.

Få se om jag kan få fram den färgen Sunny hade tidigare, när jag fick korallen så var den helt grön men jag har haft fläckar på basen som varit fint lila.

Och slutligen nej det är inte samma korall som joel hade, det är den andra "tricoloren".

Fraggarna på denhär korallen ser rätt tråkiga ut men dom verkar inte vilja växa uppåt så snabbt som andra...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...