Gå till innehåll

behöver råd snabbt! hur kallt klarar koraller och fisk?


freddi36

Rekommenderade inlägg

visste inte vart jag skulle posta detta så la det här.

idag har vi haft arbetare här som har byt 4 fönster. när jag kom hem efter skolan kände jag att det var väldigt kallt i huset och tänkta genast på karet. kollade tempen och den låg på 19-20 grader!

den kan ju ha varit ner på 17-18 när dom bytte fönstren (och det var stora hål in i rummet).

alla fiskar och koraller lever vad jag kan se. några koraller är dock ganska ihopdragna.

så, hur kallt klarar dom?

vad bör jag göra nu? vill inte sätta i en värmare eftersom då höjs tempen fort och djuren kan få en chock av det. nu ligger tempen på ca 22-23 grader så nu är väl den stora faran över, men bör jag göra något speciellt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var på en intressant föreläsning igår i Växjö och talaren pratade bla om koraller och dess miljöer.

Minns bla att koraller som naturligt lever ner till ett par meters djup en kortare tid klarar större förändringar då det naturligt blir så efter vädrets makter. Stormar, skyfall med större temperaturförändringar och skillnader i salthalt.

Sedan efter hur djupare det blir så blir de känsligare och känsligare för miljöförändringar och koraller som främst lever vid ca 15 m djup är väldigt beroende av en jämn miljö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...