Gå till innehåll

Vilka värden för "Nano"


Piggelin

Rekommenderade inlägg

Nanokar torde täcka även det minska akvarium. Ska man gå på SI-enheterna så är en nanometer 0,000 000 001 meter. På motsvarande sätt blir volymen i ett "äkta" nanokar 0,000 000 001 kubikmeter (SI-enhet för volym), vilket är väldigt litet. När det sedan vid större storlekar är dags att gå över till "Mikro" (0.000 001 kubikmeter) borde fortfarande karet vara i storleksordningen att en nykläct artemiaräka inte kan vända sig om.

Att sedan börja tala om "Piko" känns minst sagt tramsigt (0,000 000 000 001 kubikmeter).

Nano är sannolikt ett av de mest missbrukade ord som finns. Var tog begreppet mini- (eller milli-)akvarium vägen, det hade varit mer relevant..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I handeln är väl nästan alla kar med "nano" ingående i namnet klart under 100 liter, snarare under 50 liter?

(Aquamedics Yasha heter ju "nano" medan deras större 60 liters heter "Blenny")

Att klassa ett 130 liters kar som "nano" känns mycket märkligt för mig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I handeln är väl nästan alla kar med "nano" ingående i namnet klart under 100 liter, snarare under 50 liter?

(Aquamedics Yasha heter ju "nano" medan deras större 60 liters heter "Blenny")

Att klassa ett 130 liters kar som "nano" känns mycket märkligt för mig..

Aquamedic's stora heter "Blenny nano reef tank" å den är på 80L brutto.

Men jag håller helt å hållet med dig Luddox, ett kar på över 100L är inte ett nano i mina ögon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jag funderar på det är att man klassar in typ 130l som ett nanokar här på forumet.

Man borde kanske splita det till två delar Nano 0-75 Nano 75-150 eller liknande

Lite lättare för det skilljer offtast mycket mellan låt oss säga ett 20l och ett 130L

I dagsläget har vi

*Nanokar

*RSM

*0-150 L

*151-720 L

*721 L ->

Ska man bygga ut och skapa ytterligare ett underforum så ska det finnas ett bra underlag för detta eller att man ser en tydlig förenkling för de som söker i forumet att lättare hitta rätt.

Som det är i dagsläget så ser iaf inte jag att det finns ett behov av att dela upp kar under 150 L i ytterligare kategorier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lagge, det finns tillräckligt med forum, personligen tycker jag det finns ett för mycket faktiskt, RSM, men det är nog inte så populärt att ändra på det nu, men min åsikt är att ett specifikt märke inte ha ett eget underforum, men antar att det har en historisk förklaring i att de var tidiga med färdiga saltvattensakvariepaket... Man kanske skulle definiera upp Nanokar till nånting mer specifikt istället för att ha det som en egen kategori, men det är ju ett invant begrepp nu så man får nog ha kvar namnet men vore mer logiskt med:

Nanokar (0-75L)

76-150L

151-720L

720L->

För med de undergrupper vi har nu kan man ju ha sitt nanokar i både 0-150 och i Nanokar kategorin, att ha Nanokar som ju helt överlappas av 0-150 är ju lite knasigt (RSM överlappas ju även det av 0-150 kategorin, men som sagt, det finns nog underlag att ha kvar det underforumet..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att vi skapade RSM-delen var pga det efterfrågades ett enklare sätt att hitta information om just RSM eftersom det inte går att söka på ord med tre bokstäver eller färre, så om någon sökte på RSM hittade man inget.

Grejen när man skapar ett nytt underforum och trådar skall flyttas dit är att man måste flytta dessa manuellt. Man måste alltså gå igenom kategorin på 0-150 samt Nanokar och flytta de trådar som hör till respektive del manuellt, det kräver sitt jobb det med.

Sen är det kanske inte alla som vill ligga i kategorin nanokar bara för att det finns en sådan avdelning. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg nu de andra indelningarna som finns 0-150 osv.Var detta jag syftade lite att det är bra att ha. Men då frågarman sig lite varför just nano finns. Och vad som ryms här under.Blir lite konstigt... Ni har en kategori som heter belysning. Skall det sen finnas en separat meny för lampor blir lite samma sak. Eller det fins en huvudtråd om fiskar sen skapa en huvudtråd till som heter kirurger

Man kunde kanske ändrat 0-150 till 80-150 och sen ha nano som 0-80

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten reflektion angående det här med volym på karen, på sötvattenstiden så hade jag ett 170liters hörnakvarium, inget snack, men nu (saltvattenseran) så är det bara på 120liter. "Ja, det är 170liter men visningsdelen är ungeför 110liter och den internasumpen är på 10, så stenen och den hemmagjorda bakgrunde tar upp endel plats"

Alltså det har blivit betydelsefullt hur mycket vatten man har hällt i.

Så angående forumsdelarna är det brutto eller netto volyme inkl. eller exkl. sump? Mitt 170liters hörnkar skulle i värsta fall ligga på gränsen till ett nano med sina 31,7 Gallon. :-) Dax att uppgradera med andra ord!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag räknar alltid akvariets innermått när jag räknar på akvariets mått.

Marcus, som jag skrev tidigare så blir det mycket jobb att flytta runt en massa trådar som redan idag ligger i ett forum som eventuellt skulle delas upp i flera mindre.

För att förfina strukturen så skulle det kanske legat mellan "Mitt akvarium" och "Akvarier 0-150 Liter", alternativt ligga som en underkategori i forumsdelen 0-150 Liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...