Gå till innehåll

Hjälp mig tänka...


Guest Andreas

Rekommenderade inlägg

... för jag ska sätta upp ett 540 akvarium i min nya lägenhet.

Jag har ett väl inkört (4 år)200L akvarium med ca 45 kg LS + 5 fiskar + 6 koraller samt mitt nya 540 literskar i vilket jagjust nu har250 liter vatten (200 liter nytt inkört under 1 månad+ 50 liter inkört) samtfin inkörd LS (45 kg) ochoch ävenen pincettfisk i detta. Jag tänkte slå ihop dessa kar till ett i 540-karet. HUR GÖRA??

Jag har alltså ca 450 liter vatten varav 200 är av god kvalitet övrigt mestadels ganska nytt. Hur ska jag göra med vattnet till det nya? Fiskarna måste kuna komma i ganska snart (med inkörning så klart) i det nya karet som jag ska bilda.

Ska jag använda mina 250 liter som pincetten går i eller är det bättre att köra igång med 200 liter bra vatten och 340 liter helt nytt vatten?Alla 90 kg LS i karet direkt (de är som sagt väl inkörda i flera år)?smiley5.gif

Utrustning jag kör är 250W MH,AM midiflotor, en 40w lifeguard UV, ett fosfat- samt ett nitratfilter.

//Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så att du slänger i allt gammalt vattenplus allstenen i det nya karet, fyll sedan på med det " nyare" vattnet". Då blir det inte så många liter "nytt" vatten. Fiskarna och korallerna klarar detta utan problem, bara att göra med dem som om du kommmer hem ifrån butiken med dem.

P.s är inte den skummaren lite i klenaste laget nu ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias och taqckar för infon!

Vad jag har förstått är skummaren lämplig för kar up till 1000 l vid normal belastning och up till 600 l vid högre belastning. Eller har jag fattat felsmiley5.gif.

Jag har en till fundering innan jag slår ihop karen: hur bygger jag mest lämpligt upp mina LS? Jag har hört om allt från PVC-rör till brödbackar.... Vad har ni som funkar bra? Vad ska det stå på PVC rören? (Var det PVC-U eller något sånt?) Är vanliga rör som du köper hos VVS-firmar av denna modell eller är det mycket speciella rör?

/A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har förstått är skummaren lämplig för kar up till 1000 l vid normal belastning och up till 600 l vid högre belastning. Eller har jag fattat felsmiley5.gif.

Ja det har dusmiley37.gifsmiley2.gif.

Den är aldeles förliten även vid normal belastning. Har för mig att det är max 250-300L vid normal belasting och typ 0L vid hög belastning. Kolla hemsidan där finns säkert information.

Ang flytten: Det borde fungera utmärkt. Har själv uppgraderat ett par gånger.Har fungerat klockrent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas, jag har aldrig använt några rör el dyl i mina burkar. Men det funkar säker för den som vill bruka det, elektrikerrör borde funka tycker jag. Sedan kan du använda vanliga buntbant, tänk på att ls ofta är porös. Så du kan borra i den m ett kakelborr, för att tex fästa rör el dyl. Lycka till !

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...