Gå till innehåll

egen brunn


Guest cybercimon

Rekommenderade inlägg

Mja... Är det inte djupborrat så finns det risk att kvaliten åker liteberg och dalbana. Annars går det nog inte att svara rakt av på det.

Själv har jag kommunalt och det pratas ofta om hur bra vatten vi har. Jag skickade efter ett dokument från kommunen på de senaste vatten proven. Fick ett dokument på 65 tester. Såg ganska bra ut men silikat fanns inte med så jag köpte ett silikat test... då var det stopp. Var inte lämpligt så det blir en osmos för mig medsmiley11.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade komunalt vatten innan jag flyttade utpå landet.

mittkommunala vatten var fint men det inehöll mycket silikat så jag blev helt enkelt tvungen att skaffa osmos för att bli av med kiselalgerna.

de ärvisserligen mycket uppskattade av algätande djur men det var katastrofala mängder, alla stenar var bruna.

nu har jag egen brunn och har inte använt mig av osmos på 1.5år.brunnen ärintedjupborrad men med väldigt bra vattenvärden ändå. berggrunden är av kalksten och det har inte ställt till med några problem i karet, kanske i disk maskinen men det är min sambos problem smiley37.gif

det enda som jag kan säga är negativt med egen brunn är att man kan se årstiderna i akvariet, ibland finns det mer näringsämnen i vattnet och det kan man faktiskt märka av i karet, inte så att det stör för min del men det kan ju vara något att tänka på.

urschääkta stavfel och så, det e ju lördag smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...