Gå till innehåll

Vilket ljus?


ohorn

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

Är i uppstarten av mitt fösta saltkar som är på 330 liter med måtten 100Lx60Bx55H vilket nu är fyllt med vatten och LS sedan nästan 2 veckor. Jag ser nu över belysningen då jag inte kommer använda den jag har idag. Jag är ute efter en snygg ramp som går att hänga ovanför akvariet med konsoler i väggen, alltså så att kanterna är "fria". Vill ha en komplett ramp som ljusmässigt mer än väl räcker till för mitt kar och som ger både det vita och blå ljuset. Den ska heller inte begränsa mig framöver om jag snöar in ordentligt på olika koraller som är ljuskrävande. Självklart vill jag också hitta ett så billigt alternativ som möjligt men detta i så fall utan att tumma på de kriterier jag satt upp.

Är det någon som har något tips på vilken ramp som skulle kunna passa mig?

Tack på förhand!

Mvh,

Ole

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte helt med ;)

Skämt o sido men jag gillar ATI ramperna, rätt snygga med bra elektronik och dimmning till på köpet.

Det tråkiga är att det inte är nåt man kan köpa hos var och varannan handlare i sverige.

http://www.aquapro2000.de/Beleuchtung/T5-LeuchtenBalken/ATI-Lichttechnik/ATI-Sunpower/Sunpower-dimmbar/ATI-Sunpower-8x39-Watt-incl-Dimmcomputer::9633.html

Men visst ljus kostar och när man snålar för mycket så inser man senare att man borde ha lagt lite till...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte helt med ;)

Skämt o sido men jag gillar ATI ramperna, rätt snygga med bra elektronik och dimmning till på köpet.

Det tråkiga är att det inte är nåt man kan köpa hos var och varannan handlare i sverige.

http://www.aquapro2000.de/Beleuchtung/T5-LeuchtenBalken/ATI-Lichttechnik/ATI-Sunpower/Sunpower-dimmbar/ATI-Sunpower-8x39-Watt-incl-Dimmcomputer::9633.html

Men visst ljus kostar och när man snålar för mycket så inser man senare att man borde ha lagt lite till...

//NiXoN

Absolut , ati har prisvärda ramper tveklöst, har själv tittat en gång i tiden på dessa. Men som du säger, man får beställa utan att kunna klämma på den..

Sen får man inte glömma o köpa ett gäng rör med..

Själv är det LED som gäller enligt min mening.. Men priset blir därefter..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad får rampen kosta? Det finns ju DIY att tillgå också. Räknar du på priset över en 3-års period med lampbyten så har du snart gjort en stor förtjänst genom att välja LED istället.

6-8 rör en gång om året: 12-1600:- per år. Lägg det till nypriset på en ramp och du är snart förbi vad en bra LED-ramp går på. För att inte tala om den dagliga förbrukningen som kapas rejält också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...