Gå till innehåll

hur fästa väldigt irriterande zooanthus?


freddi36

Rekommenderade inlägg

har en liiten zooa koloni på 10-15 polyper. problemet är att jag inte kan få den att sitta kvar en längre tid där jag har limmat den. kolonin är som en boll. dom nya polyperna kommer ut ur mitten på undersidan av kolonin så var gång det växer ut en ny polyp så lossnar hela kolonin pga att den nya polypen trycker sig ut mellan limmet så det lossnar.

hur ska jag då få denna att sitta kvar? cyanoakrylat (superlim) funkar tills det kommer några/någon ny polyp. den har nog lossnat 3-4 gånger...

ska jag dela hela kolonin till två som jag limmar med snittytan neråt på en sten bredvid varandra?

en ny fråga uppstår då: kan man skära i en zooa-koloni utan att det kommer ut en massa gift? kommer andra djur sedan (om det kommer ut något gift) skadas av detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska jag spetsa kolonin eller fästa tandpetaren i stenen och sen trycka in kolonin under?

Jag brukar spetsa kolonin och sen försöka hitta en trång hålighet att sticka ner petaren i. Bäst funkar det med 2st petare iförda lite snett igenom kolonin, annars finns risken att kolonin flyter upp. Som avslutning, se till att kolonin ligger dikt an stenen så kommer den snart att växa fast.

Sent from my GT-I9103 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gummiband funkar bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ahh, den gammla trotjänaren hade jag helt glömmt ;)

tror jag testar med det först :)

Jag brukar spetsa kolonin och sen försöka hitta en trång hålighet att sticka ner petaren i. Bäst funkar det med 2st petare iförda lite snett igenom kolonin, annars finns risken att kolonin flyter upp. Som avslutning, se till att kolonin ligger dikt an stenen så kommer den snart att växa fast.

Sent from my GT-I9103 using Tapatalk

testar gummiband först för det går nog att gömma lite bättre än tandpetare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...