Gå till innehåll

Tid fosfatremover.


rickard598

Rekommenderade inlägg

Har startat upp mitt nya kar för en vecka sen, och efter nån dag så kom det fosfat efter flytt av LS från det gamla karet (inkörd) och även köpt sten (begagnad från en mycket duktig akvarist som lagt ner) förra veckan fick jag följande värde: Fosfat 0.11 (övre skalan Rowa) Nitrat 25 (salifert) Nitrit 0 (salifert) La i remover då och har kört lite mer en startdosen pga att jag just inte har några fiskar eller dylikt där i än.

Gjorde test ikväll och fick följande värden: fosfat 0,08 (över skalan Rowa) Nitrat 25 (salifert) Nitrit 0 (salifert) ca 380 (salifert) Kh 8,4 (salifert) Mg 1180 (salifert) Hade tidigare på dagen idag gjort ett vattenbyte på 100l (karet är på 500l)

Kan vattenbytet gjort så att fosfaten sjunkit eller är det removern som börjar göra verkan? Har removern precis där röret från häverten kommer ner så det är bra flöde där. När märker man att den börjar bli mättad? stiger fosfaten igen då? aldrig behövt ta ner fosfaten så här mycket så har inte så mycket erfarenhet av remover. Tycker ni att jag ska göra mera vattenbyten eller är det bara dumt? vill gärna kunna flytta över fiskar och koraller då jag inte tror det är jättebra för dom att koraller står på botten och inte har så mycket sten?!

antar att jag inte bör flytta koraller nu, vad kan hända? dör dom eller blir dom bara bruna? Har provat flytta en hysterix och den har varit i i en vecka och den verkar växa (ser tillväxtzonerna) även flyttat hit en mindre blåskorall (rävkorall) och den verkar trivas bra, men jag är fortfarande osäker på acroporor då jag helst inte vill förlora färgerna på dom, för det tar ju sin lilla tid att få tillbaka färgerna.

Vad har ni för tips och idèer? tacksam för svar.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att sänka fosfat eller nitrat för den delen med VB´n är svårt till hopplöst, för att nå resltat behövs procentuellt stora byten och flera av dom.

Enklaste är remover eller lite krångligare men likaså effektiv kolkälla(speciellt då du har lite nitrat så funkar kolkällan extra bra).

Det är lite säkrare o dra ner fosfaten när du inte har koraller i karet, då kan man gå hårdare åt med remover utan någon större risk.

Du bör dock vara medveten om att stenen kan släppa från sig fosfat ett bra tag frammöver även om du får bra avläsningar så bör du ha någonting som motverkar fosfaten.

Jag misstänker att du kommer o förlora lite färg på korallerna ett tag hur du än gör, det brukar bli så när man flyttar o röjjer runt lite mer i karen.

En variant är att mäta o sen köra utan remover/kolkälla för o se vad som händer med värdena, stiger dom väldigt mycket (under 2-3 dagar)så kan det vara bäst o låta bli o ha i koraller.

Har du bra sten så bör inte värdena vandra iväg alltför mycket, har stenen dragit åt sig fosfat så är det dock en annan historia.

Jag skulle själv då börja med o köra rätt hårt med fosfatremover om jag inte har nåt jag kan skada direkt, om möjligt så skulle jag välja Alu baserad för att få lite snabbare verkan.

Bara några blandade funderingar...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för ditt svar Niklas! Dom koraller jag har i nu är enbart "testpiloter" så det gör inte så mycket om dom skulle ta skada, ska göra det du skrev att prova utan remover några dagar och se om det höjs. Hur vet man när removern är mättad?! Tack! Med vänlig hälsning, Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du märker oftast att fosfaten börjar stiga sakta från det du har som "normalvärde" med fungerande remover.

Inte direkt helt exakt eller pålitligt men man brukar lära sig hur länge det tar innan det är dags o byta.

Tänk på att du har möjligheten o få ut lite fosfat ur stenen nu när du inte har nåt i karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon form av biologisk filtrering så kan man nog klara av det rätt länge såvida man är försiktig med matningen(om belastningen inte är för hög kontra tex skummare).

Sanden fungerar delvis som bakteriebas men jag skulle inte förvänta mig för mycket av den.

Jag har sett ett kar i sthlm som drevs med en minimal bit LS en massa koraller lite fisk och en fet skummare, korallerna var riktigt fina och fisken verkade må bra men detta var ett extremfall.

Ha koll på värdena i karet med fisk och koraller så kan du följa lite hur det utvecklas, jag vågar dock inte lova nåt för det är inget jag provat själv.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! Jag har ju en överdimensionerad skummare, en Bubble magus 180Cs till ett 300l kar. Men ska försöka fytta koraller och fiskar så snart jag fått ner värdena i det nya karet. Tog med en liten fragg av en acropora för en vecka sen och den verkar trivas, trots att jag bara har 4*39w T5 nu (dina gamla) så trivs den högt upp och tycker inte färgen blivit jättemycket sämre, men om man flyttar koraller för tidigt när det är fosfat, dör dom eller förlorar dom bara färgen? då menar jag i synnerhet acroporor. Musslor hur klarar dom det?!

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Musslor är inte lika känsliga, acroporor tappar mest färg och tillväxten saktar ner då för mycket fosfat kan hämma bildandet av kalkskelettet(om vi inte talar om väldigt höga fosfatvärden).

Så börjar du bli minsta tveksam så flytta över dom är mitt råd, ett stabilt system med lite sämre värden är bättre än ett instabilt system med "bra" värden(lite flummigt råd men jag kan inte uttrycka det bättre).

Överlag så brukar det ta någon/några veckor innan jag drar slutsatser av hur en ändring påverkat en acro, färgskiftningar/reaktioner tar ibland lite tid.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va idag hem till det gamla karet. Vissa koraller har blivit lite konstiga i skelettet, kanske är för att dom står för nära varandra?! Så jag bestämde mig för att ta hem lite koraller och kommer nog flytta resten ev. Imorn. Är det fara för koraller när man kör Alu baserad fosfatremover? Alger från stenarna har börjat försvinna, dock är det som en gräsmatta på botten, ca 1cm långa gröna alger, vad är detta?Med vänlig hälsning, rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar krävas kontakt mellan acron, andra SPS har/använder mer svepare som kan skada grannar. Mitt tipps är att kolla parametrar och börja planera för o flytta över dom till deras nya hem...

Jag har kört mindre mängder alu baserat utan problem, det är nog känsligare när man kommer ner i värden och lägger in större mängder remover.

Gröna alger finns det o välja mellan så det är svårt o säga vad du fått, en sjöhare brukar vara ett bra val om du inte fått bryopsis(då blir det lite jobbigare).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...