Gå till innehåll

Levande sand, öppnad påse.


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Skölj den några gånger i varmt vatten, sen några gånger i kallt och sen eventuellt en sista gång med osmosvatten om man är lagd åt det hållet, gör du det rätt så blir du av med en hel del av "dammet" som finns i sanden samtidigt, som ju är väldigt trevligt att bli av med :) Brukar alltid skölja av min levande sand innan den går i karet, är den som din sannolikt inte så levande, så sköljer jag den i sötvatten, är det en färsköppnad påse så sköjer jag den några gånger i saltvatten (vattenbytesvattnet ifrån ett vattenbyte) för att bli av med de minsta partiklarna som annars virvlar upp varje gång man bökar i sanden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sparar ofta undan sand när den tas ut ifrån karet, sparar den som död sand så jag brukar skölja den i så varmt vatten som kommer ut kranen ett antal gånger under några timmars tid, sen sköljer jag det med kallt vatten några gånger, låter det ligga i osmosvatten i några veckor, med omrörning av sanden då och då med handen och byte av vatten några gånger för att laka ur eventuella lagrade näringsämnen. Sen sparas den i ziplock påsar och kan användas direkt för att fylla på sanden i ett kar, eller ännu hellre tar jag vattenbytesvattnet ifrån karet och låter den ligga i tillsammans med en ampull med bakterier i några dagar, så har man levande sand igen :)..

När det gäller sköljningarna så gäller det att vara taktisk, blanda runt som en galning och relativt snabbt hälla ut vattnet så att de små partiklarna följer med ut (och eventuella organiska detriusrester), men inte så snabbt att lite större sandkornen följer med i nån större mängd. en genomskinlig hink är perfekt för detta jobb :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...