Aufgedyng Postat 14 december 2011 Dela Postat 14 december 2011 Tjena,Jag håller på att skrota en tank i väntan på en ny som kommer om några veckor. LS har jag plats för i mitt andra kar men hur kan man göra med sanden? Går den att lagra på något vettigt sätt?-Mats Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 14 december 2011 Dela Postat 14 december 2011 En balja med saltvatten och en pump som håller rörelse på vattnet borde hålla liv i bakterierna... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aufgedyng Postat 14 december 2011 Författare Dela Postat 14 december 2011 ok, hur funkar det med levandesand som man köper. ligger ju bara i en påse eller plastburk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 14 december 2011 Dela Postat 14 december 2011 Påsen "andas" har jag för mig... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 15 december 2011 Dela Postat 15 december 2011 Påsen har funktionen som dessa påsar man skickar räkor med, så kallat "breathing bags" , Plus att dom alltid har en "bäst förre datum" just för att det inte kan ligga utan att vara i bruk hur länge som helst. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 15 december 2011 Dela Postat 15 december 2011 Oj, det här var någonting nytt med andandes påsar. Någon som har belägg för denna teorin? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 15 december 2011 Dela Postat 15 december 2011 http://www.novalek.com/kordon/breathing_bags/index.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 15 december 2011 Dela Postat 15 december 2011 Intressant! Används dessa påsar av de som säljer levande sand också? På de påsar jag sett så står det ingenting om att påsen skulle vara en sådan här modell.De påsar med fisk jag sett som kommit från grossist har inte varit av denna typen vad jag har sett iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 15 december 2011 Dela Postat 15 december 2011 Fisk som klarar av "skvalpande" dom påsarna trycket man ju in syre i Medans tex räkor som är lätt stressade inte klarar av det, dom finns att köpa i Sverige, jag använde mig en del av dom när jag odlade och sålde sötvattens räkor, mycket praktiska. Dock kommer jag inte ihåg vem det va som sa att samma princip används till levande sand, jag har för mig jag hörde det sist jag beställde "breathing bags" Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 15 december 2011 Dela Postat 15 december 2011 Lite info (gör inte reklam för nåt specifikt märke utan de flesta levande sand tillverkare använder liknande teknologi):"Simply Natural – Enjoy this real Caribbean live sand in a breathable bag with no added chemicals or special processing.Simply Effective – Ocean Direct™ is different than all other live sand products on the market. This live sand utilizes patent pending Sea Breathe laser technology which preserves real live sand with its own original bacteria. Every bag of Ocean Direct™ is alive and breathing with up to 1000 times more beneficial bacteria than other preservation methods. Every grain of Ocean Direct™ is coated with bacteria and encapsulated by capillary action in a thin film of real ocean water. The thin film is open to the atmosphere for unparalleled gas exchange. This results in high counts of natural and beneficial bacteria with no noxious buildup of metabolic by-products. Each bag includes a packet of Bio-Magnet™ clarifier to reposition the free floating bacteria to where they are most active; sand beds, surfaces of live rocks, and to biological filtration media. Ocean Direct™ provides you with a thriving, natural aquarium in minutes!Simply Perfect – Ocean Direct™ supplies the perfect union of physics and biology!"Edit: Alldeles för sen, får inte ha ett telefonsamtal som avbryter en, då får man 10 inlägg innan ens svar kommer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 15 december 2011 Dela Postat 15 december 2011 Fantastiskt. Tack för all info, alltid lär man sig något nytt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sardellen Postat 15 december 2011 Dela Postat 15 december 2011 Fisk/räk-påsarna är färdiga påsar. Däremot skulle det inte förvåna mig om sandpåsarna är en rörfolie eller planfolie som formas och svetsas i maskinen som fyller i sanden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aufgedyng Postat 15 december 2011 Författare Dela Postat 15 december 2011 Mycket intressant, jag tror dock inte jag orkar jaga påsar det får nog bli hink med pump. Eller är det värt besväret? Kanske lika bra att låta den dö eller rengöra den med osmosvatten och låta den torka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 15 december 2011 Dela Postat 15 december 2011 Sanden är inte det dyraste jag hade i alla fall köpt ny när det är dags. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aufgedyng Postat 16 december 2011 Författare Dela Postat 16 december 2011 tänker mer på om det kan leda till snabbare inkörning om jag använder min 1 år gamla sand mot att köpa ny. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.