Gå till innehåll

Clownhotell - 58 l


Alexanderi

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har ett clownhotell som var mitt första. Efter att jag flyttande en hel del valde jag att stänga ner detta för att ställa iordning det när jag är fast på ett ställe:) Jag har nu en liten fråga som jag gått och funderat lite på. Syreslangen som matar in syre för skummaren kunde ibland ''säcka'' igen. Dvs. att man vanligtvis hör hur pumpen jobbar och det kommer "bubblande" ljud från slangen som är ca. 0,3cm tjock. Och då skummar det på utav bara h-vete. Men sedan så efter ett tag så slutade bubblandet ljuda och skummaren gav inte ifrån sig något skum. Vet någon vad detta kan bero på? Har det med saltet att göra? Minns att jag blåste i syreslangen o så var det ibland som en "propp" som gick ur och då började det "bubbla" lite igen. Ska det vara såhär, eller jobbar skummaren och skummar när den enbart behöver? Kanske jag ska byta ut den original-skummare som sitter i nu till något annat, har ni ett bra tips på vad man då skulle köpa sig?:)

Mycket frågor, ser fram emot att få lite svar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Alexander!

Välkommen till saltvattensguiden!

Det är lite svårt att svara på vad som hänt med luftslangen, en gissning är att pumpen som drar in både vatten och luften i skummaren har satt igen lite på grund av mycket skräp i vattnet.

Om jag var du skulle jag ta upp hela skummaren och rengöra pump och allt jag ser som ser ut att klägga igen intaget av vatten och luft.

Min egna skummare slutade skumma för ett par veckor sen. Efter rengöring fungerade den perfekt igen (och mycket mindre ljudlig).

Om det är en skummare som du har en syresten till (träbit) kan det vara dags att skaffa en ny träbit för bästa prestanda då syrestenen är en förbrukningsvara.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det brukar bli kalkavlagringar i uvc-t där slangen sitter fast. Så då kan du lägga i den i en bunke med lite vatten och ättika så löser det upp kalkavlagringarna. Tror det finns en skummare som passar på drakfisken.se har för mig att den heter wg 310

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...