Gå till innehåll

Vilka sps kräver mest resp minst?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Tänkte skaffa lite fler sps vad det lider, är sugen på lite olika, men hur är det acros, vilken typ/art är mest krävande? Har för mig att table-arter brukar anses ganska kluriga? Staghorn lite mindre krävande? Finns det några generella riktlinjer med växtsätt eller färger? Är någon färg extra svår att hålla?

Tänkte lite bli de mest krävande för tillfället iallafall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acros som har uppfattar som lättast enligt egna erfarenheter är A.Valida, tricolor, millepora och även gröna staghorn dessa brukar vara skapligt tåliga och hålla färgerna bra även vid lite högre näringsvärden. Något jag alltid haft svårt med så är det blåa acros det är väldigt svårt att kunna hålla en riktigt ordentlig blå färg på dom, dom går väldigt lätt åt det bruna hållet. Gula acros är även kluriga då dom väldigt lätt blir gröna istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser att du hållt på ett tag, så du borde ju kunna detta nu? vad är förutsättningar med ljus, vad för teknik, kör du zeovit? Har du bra värden och bra ljus så tycker jag att du ska köpa det du tycker är snyggt, sen får man ta det då om man klarar det, har du acroporor nu som mår bra så ska det inte vara några problem, sen att färgerna kanske tappas kan ju hända, men då får man kämpa tillbaka dom.

jag flyttade sten och koraller och fisk för några veckor sen till ett nytt kar, dom mesta acroporor tappade färgerna, och jag hade en fosfat på 0,15, Nu börjar färgerna sakta komma tillbaka, just nu ligger fosfaten på 0,03.

lycka till, kör på tycker jag!

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser att du hållt på ett tag, så du borde ju kunna detta nu? vad är förutsättningar med ljus, vad för teknik, kör du zeovit? Har du bra värden och bra ljus så tycker jag att du ska köpa det du tycker är snyggt, sen får man ta det då om man klarar det, har du acroporor nu som mår bra så ska det inte vara några problem, sen att färgerna kanske tappas kan ju hända, men då får man kämpa tillbaka dom.

jag flyttade sten och koraller och fisk för några veckor sen till ett nytt kar, dom mesta acroporor tappade färgerna, och jag hade en fosfat på 0,15, Nu börjar färgerna sakta komma tillbaka, just nu ligger fosfaten på 0,03.

lycka till, kör på tycker jag!

mvh Rickard

jo en viss känsla har man väl erhållit genom åren och grundförutsättningarna kan jag, men intresset går ju upp och ner och under något år var jag över på sötvatten igen innan suget blev för stort förra våren.... Dessutom har jag aldrig, trots att jag är på fjärde karet, haft särskilt många acroporer....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo en viss känsla har man väl erhållit genom åren och grundförutsättningarna kan jag, men intresset går ju upp och ner och under något år var jag över på sötvatten igen innan suget blev för stort förra våren.... Dessutom har jag aldrig, trots att jag är på fjärde karet, haft särskilt många acroporer....

Generellt kan man ju säga att för acroporor så trivs dom bäst i näringsfattigt vatten, och som det mesta i korallväg stabila värden av ca,kh,mg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde du var nöjd med Edward´s första svar? Men jag kan väl lägga till lite av mina erfarenheter, stavningen på latin är lite höftad ;)

A.Tenuis använder jag som näringsindikator, topparna är oftast blåa och fina oavsett men basen variera mellan krämig vit till helt brun beroende på hur bra värdena är.

Då tennuisen ligger mellan kräm till lite underton av brunt har jag bäst tillväxt, vit då växer det men inte lika fort, brunt så växer det sakta eller inte alls.

Varierande staghorns brukar hålla färgen bra med några undantag...

Den lite udda tricoloren jag har i min avatar verkar ha bra färger för det mesta.

Blåa acron är generellt krångligare med undantag för prostata, den växer snällt o kan ha djupblå toppar även om värdena inte är helt optimala.

Dom gröna är ofta tacksamma även med mer näring.

Acron (utöver tricolor) som har flera färger brukar vilja vara rätt krångliga o hitta bra lägen och värden för så man får ut de mesta av deras färger.

Röda har jag blandade erfarenheter av, vissa mer pink varianter har hållit sig bra samt min "red planet" men jag har haft mer krångel med min blåtoppade röda millepora.

Vissa som echinator kan vara nyckfulla, hos mig växte dom som ogräs ända tills jag provade biopellets.

Många har dock svårt för dessa acron och djupvattensvarianterna...

Mitt förslag är att du provar en bunt fraggar, säg 4-5 olika typer och ser vad som fungerar och vad som inte trivs i ditt kar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...