Gå till innehåll

Sump


irocz

Rekommenderade inlägg

Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen.

Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödigt

Karet jag har är på 765 liter, ska bygga sumpen av ett gammalt 150 liters akvarie som jag får av en polare

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen.

Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödigt

Karet jag har är på 765 liter, ska bygga sumpen av ett gammalt 150 liters akvarie som jag får av en polare

Tack på förhand

Jag har oxå en 3-facks-sump och i fack 1 har jag 2 st filter,fack 2 bio-bollar och skummare,fack 3 enbart returpumpen. Sen får du ju göra som du vill förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biomax är någon form av "miracle mud" om jag inte är helt fel ute.

Vad har du för teknik som behöver få plats i sumpen annars? Skummare, reaktorer för fosfatremover, kol, biopellets, etc?

Jag har en enkel sump med ett fack för teknik (skummare, kol/fosfatreaktor, doppvärmare) och lite överbliven LS, och ett returfack med pump. Den sumpen är på 112 liter, så ett 150literskar blir ju inte jättemycket mer plats i.

Tänkte mest att en skummare för ett så stort kar tar nog en del plats, så det kanske inte blir jättemycket plats över till refugium med alger i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...