Gå till innehåll

Hävert eller durso ?


Floppo

Rekommenderade inlägg

Tänkte höra med er vad ni tycker är bäst durso elle hävert ? Har beställt ett nytt kar som ska borras snart . Men har svårt att bestämma mig för om det ska bli durso eller hävert ? Och hur många hål plus storlek på dom . Vill ha returen upp i boxen oxå inte utanför . Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att du har en hävert och en durso. Visst går det att enbart ha en durso, men de är svåra att få tyst på. Ett alternativ är att ha hävert, durso och en ytterligare "reserv".

Hur stora hål du ska ha beror på flödet du kommer ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki . Jag har en kub nu , med bara 1 durso rör de är knäpptyst tycker jag . Men tänker lite på i fall de sätter igen , vad tror du om man kör ett 40 rör "durso" sen ett rör 25 retur upp ? Blir de dåligt ?

missförstå mig inte, det går ju att få en durso tyst, men en hävert är alltid knäpptyst. problemet med en hävert är att den tar ett visst flöde, om inte returpumpen matchar detta flöde exakt så kommer displaytanken att fortsätta fyllas (därav har man en durso som tar överskottet) eller så kommer häverten suga ner nivån i avrinningsfacket tills luft bryter häverten.

hur stort akvarium rör det sig? vad kommer du ha för flöde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med den durson du har nu. Det är din hävert. Sen kör du ett rör till (25mm) som bara tar ytvattnet. Ca 5% av vattnet som går ner i sumpen. Detta är också din reserv ifall något går snett. Ett 25mm upp räcker långt för retur.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

missförstå mig inte, det går ju att få en durso tyst, men en hävert är alltid knäpptyst. problemet med en hävert är att den tar ett visst flöde, om inte returpumpen matchar detta flöde exakt så kommer displaytanken att fortsätta fyllas (därav har man en durso som tar överskottet) eller så kommer häverten suga ner nivån i avrinningsfacket tills luft bryter häverten.

hur stort akvarium rör det sig? vad kommer du ha för flöde?

För att matcha flödet till och från sump så kör man med kulventiler. på så vis kan man reglera flödet till karet och få det perfekt.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej . Så du tycker jag ska köra på 3 25mm hål ? Eller har jag uppfattat fel ?

Kör med den durson du har nu. Det är din hävert. Sen kör du ett rör till (25mm) som bara tar ytvattnet. Ca 5% av vattnet som går ner i sumpen. Detta är också din reserv ifall något går snett. Ett 25mm upp räcker långt för retur. /AndréSent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki tro jag förstår vad du menar :) akvariet blir 120x50x55 kommer nog köra på en 2000/1 pump . Om du menar de med flöde ?:)

Köper du en pump som ger 2000l/h så får du räkna bort en del eftersom pumpen ska trycka upp vattnet också. Borde finnas diagram för den pumpen, skulle gissa på att det är ungefär halva flödet på 1½ meters tryckhöjd över pumpen. Jag har själv ungefär 1500l/h som jag kör på en 25mm hävert, reglerad med en kulventil och en 32mm durso.

För att matcha flödet till och från sump så kör man med kulventiler. på så vis kan man reglera flödet till karet och få det perfekt.

Jo, men det kan vara svårt att matcha en hävert exakt, även om man reglerar med en kulventil :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper du en pump som ger 2000l/h så får du räkna bort en del eftersom pumpen ska trycka upp vattnet också. Borde finnas diagram för den pumpen, skulle gissa på att det är ungefär halva flödet på 1½ meters tryckhöjd över pumpen. Jag har själv ungefär 1500l/h som jag kör på en 25mm hävert, reglerad med en kulventil och en 32mm durso.

Jo, men det kan vara svårt att matcha en hävert exakt, även om man reglerar med en kulventil :)

Ja för att reglera bara en hävert blir rätt svårt. Men har man då 2 rör ner så tar de andra resten dvs det sista procenten. Då blir det rätt lätt.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok . Måste man tänka på att ha nå speciellt mellan rum mellan dom ? Tänkte euron kanske tar lite mer plats . ? Eller är jag ute och cyklar :)QUOTE=Andy88;435522]Helt rätt. Kör på 3x25mm. 2 ner och ett upp./AndréSent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kört på en hävert. Ett rakt rör som slutar typ 5 cm under ytan. Det andra röret slutar bara någon mm under den tänkta vattennivån i karet. Det kommer bli helt ljudlöst och det tar mindre plats än en durso.

En durso tar mycket onödig plats i mina ögon och avrinningsboxen blir mindre utan en.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki . Är de svårt att få det bra ? Aldrig byggt nått med pvc så . Men har kranar och rör hemma . Ska köpa lite mer sen när de är dags att börja bygga sen . Vad behöver man exakt ? Så kan jag beställa :) tacksam att du orkar svara .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki . Är de svårt att få det bra ? Aldrig byggt nått med pvc så . Men har kranar och rör hemma . Ska köpa lite mer sen när de är dags att börja bygga sen . Vad behöver man exakt ? Så kan jag beställa :) tacksam att du orkar svara .

Nej det är lätt. Använd tangitlim för att limma ihop kopplingar och rör. Men limma gärna inte rören i genomföringarna ner till sumpen. Blir det fel så får du inte loss det. Prova hellre med vatten i systemet och töm avrinningsboxen och limma sen. Du behöver egentligen inte limma utan räcker med lite gängtejp.

Svårt att säga vad för delar du behöver. Fundera lite själv så kommer du nog på allt. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...