Gå till innehåll

Veliferum rastlös?


AndersD

Rekommenderade inlägg

Har en segelfenskirurg på ca 8-10 cm som trivs bra i karet på dagen. När jag släckt ljuset för natten simmar den fram och tillbaks i timmar. Kan det bero på att den känner sig trångbodd redan? Karet är 100x40x50 cm vilket den lär växa ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, nä, den är mer vettskrämd :) Många fiskar gör så när man släcker, tror det är naturligt beteende eftersom deras instinkt sätter in och säger att nu är risken att bli uppäten stor! Oftast gör de så här om du har en annan lampa tänd i rummet så brukar de simma mot ljuset. Det du kan göra om du vill vara snällare mot dina fiskar är att köpa nån form av moonlight. Det behöver inte kosta särskilt mycket och du behöver inte mycket ljus. I mitt 450 liter på 150cm hade jag en vanlig nano LED med blåa och vita dioder, det räckte länge, det ser inte ut att göra mycket i dagsljus, men på natten lyser det upp hela karet trots den lilla belysningen. Nu har du ju en kirurgfisk och de är inte speciellt kända för att gilla hoppa, men andra arter gör det som t.ex. blennider, pilfiskar, chromis, m.m. Dessa kan hoppa ut när det blir kolmörkt i karet på 1 sekund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med moonlight fast lampan är ett t5 rör på 24w. Kanske för starkt för att det ska bli moonlight? Släckningsförfarandet är:

4x39w t5 + 1x24 -> 2x39+1x24 -> 1x24.

Släcker moonlightet innan rummet släcks i för sig. Har lite håralger och det kanske spär på dom om röret är tänt för länge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med moonlight fast lampan är ett t5 rör på 24w. Kanske för starkt för att det ska bli moonlight? Släckningsförfarandet är:

4x39w t5 + 1x24 -> 2x39+1x24 -> 1x24.

Släcker moonlightet innan rummet släcks i för sig. Har lite håralger och det kanske spär på dom om röret är tänt för länge?

Hehe, ja, 24w t5 låter lite väl. :P Om du kikar på moonlight så brukar det oftast vara svaga dioder. Det som är bra med dioder är att de drar så lite ström att det knappt är märkbart så det kan vara tänt hela natten. Månen släcks ju inte i naturen. Min egen moonlight gick i sönder för jag råkade doppa den 1 sekund i vattnet och det var tydligen kört för den redan nästa dag, då hade nog saltet slukat den. Så just nu kör jag utan moonlight, men jag har inte lika rädd fisk som du. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okidåki! Får se om jag kan trycka in min gamla moonlight från 540l karet sen då. 1w blå LED från Kjell&Co kan inte vara för stark iaf! Då vet jag att den antagligen är rädd då.. Inte för att den har så mkt att vara rädd för i karet men men. Tack Ted!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte den är speciellt rädd, men 24W T5 är nog för ljust för att den ska gå och lägga sig för natten... skulle du släcka ner ytterligare så skulle den säkert lugna sig.

Att släcka ner stegvis och på samma tid är alltid bra, ofta uppsöker fisken då sitt nattställe en stund innan lampan släcks till o med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...