joelstahre Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Som rubriken lyder, så har jag funderat på vad man skall köra på, jag har ett 60 l akvarium. Jag funderar på att köpa en armatur som monteras på akvariet, men lämnar stora delar av akvariumet öppet. Eller om jag ska bygga något eget i den befintliga kåpan.Jag vet inte vad som anses vara bäst. Vad är för och nackdelarna med dessa två metoder.MVH Citera
Luddox Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Du kan lätt få värmeproblem med en täckande kåpa, då en mindre avdunstning då gör att vattentempen lätt blir för hög. Speciellt på sommaren om ditt rum är lite varmare då.. Citera
-=Mr_B=- Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Kåpa, inget damm, lätt att få till snyggt, går att ha teknik som droppar ned i karet, som plankton reaktor, fodermaskin osv, utan att det syns.Öppet, mindre värme tack vara högre avdunstningstakt, bättre gasutbyte. (bättre syresättning?) Om man kan få till det snyggt, är det riktigt snyggt.Vilket passar dig? Beror ju mycket på vilken täckande kåpa vs armatur du tänkt dig med...B! Citera
koaala Postat 6 januari 2012 Postat 6 januari 2012 Jag har valt kåpa, på båda fallen har jag byggd den själv. Tycker det ser finare ut så och ljuset syns bara i karet. Lämnar alltid baksida öppet där jag installerat fläckten som tar hand om värmen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.