Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Som rubriken lyder, så har jag funderat på vad man skall köra på, jag har ett 60 l akvarium.

Jag funderar på att köpa en armatur som monteras på akvariet, men lämnar stora delar av akvariumet öppet. Eller om jag ska bygga något eget i den befintliga kåpan.

Jag vet inte vad som anses vara bäst. Vad är för och nackdelarna med dessa två metoder.

MVH

Postat

Du kan lätt få värmeproblem med en täckande kåpa, då en mindre avdunstning då gör att vattentempen lätt blir för hög. Speciellt på sommaren om ditt rum är lite varmare då..

Postat

Kåpa, inget damm, lätt att få till snyggt, går att ha teknik som droppar ned i karet, som plankton reaktor, fodermaskin osv, utan att det syns.

Öppet, mindre värme tack vara högre avdunstningstakt, bättre gasutbyte. (bättre syresättning?) Om man kan få till det snyggt, är det riktigt snyggt.

Vilket passar dig? Beror ju mycket på vilken täckande kåpa vs armatur du tänkt dig med...

B!

Postat

Jag har valt kåpa, på båda fallen har jag byggd den själv. Tycker det ser finare ut så och ljuset syns bara i karet. Lämnar alltid baksida öppet där jag installerat fläckten som tar hand om värmen.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.