Gå till innehåll

PH elektrod?


brevix

Rekommenderade inlägg

hej

använder en ph elektrod av industristandard.

undrar om det är ok att använda den i saltvatten .har lite låg ph i karet och vet inte riktig om det går att lita på den.

kalibrerings vätskorna som jag har kalibrerat med är rätt så gammla:smiley24: .

finns det något enkelt jag kan kolla om den är rätt kaliberad med?

post-6422-14468924106864_thumb.jpg

post-6422-14468924107064_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan använda en pH elektrod av industristandard.

Om den visar rätt är beroende på din standard vid kallibreringar. Är det pulverbaserade så är det väldigt lång "färskhetstid" - använder själv mer än 10 år gamla "kuddar". Är det i vätskeform så är det betydligt kortare hållbarhet.

Vad är det för en typ av mätare du har. Är den gammal också? I så fall så kanske du kan dels kontrollera offset och slope. Offset skall inte vara över plus minus 25 mV och slope någonstans mellan -52 och -62 mV. detta var uppgifter man förr kunde få fram på sina mätare men som är omöjliga att få fram på den mesta nya "skiten".

MVH Lasse

En - mella tummen och fingertest du kan göra är att lägga i någon tesked bikarbonat i ett glas vanligt vatten (sött) och mäta. Du skall läsa någonstans runt 8,3 (plus minus några tiondelar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör just nu med en ph kontroller för att kunna se ph kontonerligt (billig skit men har funkat förr)

hade bara caliumkarbonat hemma, det blev Ph 10,60 i mättad lösning.

men har en WTW ph mätare som man kan se mV...får nog lungna mig tills jag får färsk kalibreringsvätska (den jag har stående är flytande och många år gammal)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir inte samma - det är nämligen så att i sötvatten så fungerar bikarbonat både som höjare och sänkare och balanspunkten skall där vara ca 8,3 - man kan alltså inte komma över det. Det är lika i salt men där verkar (erfarenhetsmässigt i alla fall) balanspunkten vara lägre - kring pH 8.

Är det vätska - så skaffa ny kallibreringslösning

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

har kalibrerat givaren och den stämmer. men har problem med lågt Ph högt Kh.

fattar inte riktigt vad som händer ...högt Kh och lågt Ph ?????

men men är jul nybörjare på salt-bok

värden från imorse

Mg =1230

Ca=440

KH=12,5

Ph=7,75

salt=1,023

Tilläga att jag gjorde ett 15% vatten byte i går men efter ett par timmar var Ph ner på samma nivå.

ny blandat saltvatten visar 8,25

och justerade ph med mycket lite natrumhydroxid....kanske inte så smart eller???

edit : kör med ajoniseratvatten i stället för osmos..kan det vara boven?

Ändrat av brevix
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har också sett sambandet mellan antal folk i rummet

ph...........ok släpper Ph ett tag ,,,,men Kh är ju inte så bra???

Mg är lite lågt ,har gjort slut på massa salifers Mg för att få upp värdet ...har bara magnesiumsulfat kvar, kan man använda det ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört långa tider med KH kring detta värde och så länge det inte påverkar Ca så brukar det inte vara några större problem. Magnesiumsulfat går utmärkt men så katstrofalt är inte värdet eftersom Ca trots allt ligger på 440.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...