Roger.J Postat 14 januari 2012 Dela Postat 14 januari 2012 Hej tänkte kolla om någon vet varför mina lilakalkalger övergår till vita (skall det vara så eller vad gör jag för fel)taksam för svar är ju nybörjare inom salt.Tar en bild så ser ni vad jag menarMvhRoger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 14 januari 2012 Dela Postat 14 januari 2012 De blir vita när de dör. Försäkra dig om att du har rätt salthalt och att ditt Mg inte sjunkit alldeles för lågt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kulin Postat 14 januari 2012 Dela Postat 14 januari 2012 Inte en lite blå/vit sjöstjärna som suttit o knaprat i sig det? De lämnar väldigt rena spår efter sig i min burk i alla fall Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Roger.J Postat 14 januari 2012 Författare Dela Postat 14 januari 2012 Okej det låter ju inte bra men har kollat värderna idag och värderna varSalt 1,024 (refraktometerPreis)Mg 1350 (salifert)Ca 400 (salifert)Kh 7,7 (salifert)Ph 7,9 (hanna)No2 0,01 (jbl)No3 0 (salifert)Po4 0,02 (jbl)Nh4 0,05 (jbl)Sio2 0,1 (jbl)Cu 0,1 (jbl)Temp 24,8Alla prover togs i morse och vattenbyte med ca10% i torsdagsmVHRoger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Roger.J Postat 14 januari 2012 Författare Dela Postat 14 januari 2012 Inte en lite blå/vit sjöstjärna som suttit o knaprat i sig det? De lämnar väldigt rena spår efter sig i min burk i alla fallNej en sådan har jag inteMvhRoger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 14 januari 2012 Dela Postat 14 januari 2012 Jag ser inget fel på dina vattenvärden. Men jag tror inte att du har någon anledning att oroa dig om kalkalgerna växer bra förövrigt. Om de slutat växa och sprida sig så kanske du ligger väldigt väldigt lågt i näringsnivå? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Roger.J Postat 14 januari 2012 Författare Dela Postat 14 januari 2012 Byter 10% varje vecka +att jag tillsätter grotech flytande mg samt grotech carbonat pro+grotech cacium pro.Är det något mer jag skall tillsatta?????MvhRoger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 14 januari 2012 Dela Postat 14 januari 2012 Nej du har ju bra värden så du har ju koll på detta. Hur mycket är det som blivit vitt, stora områden eller bara några små fläckar? Om det bara är några mindre fläckar så vänta någon/några veckor och se hur det fortlöper. Mina kalkalger går också i många nyanser, oftast blir de vitare på de ställen där ljuset slår som kraftigast. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Roger.J Postat 14 januari 2012 Författare Dela Postat 14 januari 2012 Tycker tyvärr det blir mer och mer så kan det vara att jag har för mycket ljus har 8*80w blandat 4blå 3vita 1rosa med ljustid stegrande från 12tim per dygn allt på ca 8tim per dygn.MvhRoger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Roger.J Postat 14 januari 2012 Författare Dela Postat 14 januari 2012 Här är en hel bild och som man kan se är det en hel del vita kalkalger MvhRoger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 14 januari 2012 Dela Postat 14 januari 2012 Jag vågar inte tycka något om din bild, det är svårt att se ordentligt. Du har nästan 1000 liter vatten och verkar ha väldigt lite fisk i? Kanske matar du väldigt lite? Jag ser också att du har noll i nitrat. Hos mig växer inte kalkalger när jag mäter nästan noll. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kw.jensen Postat 14 januari 2012 Dela Postat 14 januari 2012 för mig syns det som du inte alls har levande sten.Dom du har ser inte levande ut.Dom liknar mera på kalksten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Roger.J Postat 14 januari 2012 Författare Dela Postat 14 januari 2012 Jag vågar inte tycka något om din bild, det är svårt att se ordentligt. Du har nästan 1000 liter vatten och verkar ha väldigt lite fisk i? Kanske matar du väldigt lite? Jag ser också att du har noll i nitrat. Hos mig växer inte kalkalger när jag mäter nästan noll.Där har du rätt matar snålt pga att jag inte har så mycket fisk i men får väl öka matningen & köpa mera fisk.Har du något bra tips på att öka nitraten.MvhRoger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Roger.J Postat 14 januari 2012 Författare Dela Postat 14 januari 2012 för mig syns det som du inte alls har levande sten.Dom du har ser inte levande ut.Dom liknar mera på kalksten?Ser värre ut på bilden än vad det är men retar mig på det & vill vet vad skall jag göra för att få bort detMvhRoger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.