Gå till innehåll

natriumbikarbonat grummling


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

efter ca 30 dagar så såg jag att där blev en hinna på ytan i karet upptäckte att det va min balling med karbonat som grummlat något som är normail?

upptäckte precis att sjäöva ballingen är kristallklar blir som en kemisk reaktion när det kommer i kontakt med mitt akvarie vatten reagerar inte med r/o vattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grumligheten är troligtvis en fråga om att det bildas kalksten av kalciummet och karbonaten. Du ligger troligtvis för högt i värdena. Dra ner på ballingen och se om det blir bättre. Kontrollera magnesium också bör vara över 1300 mg per liter eller däromkring.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grumligheten är troligtvis en fråga om att det bildas kalksten av kalciummet och karbonaten. Du ligger troligtvis för högt i värdena. Dra ner på ballingen och se om det blir bättre. Kontrollera magnesium också bör vara över 1300 mg per liter eller däromkring.

MVH Lasse

blir som en dimma när det prickar vattnet. 450 ca 8 kh 1400 mg. bytade precis 15% vatten kass man ska på semester i 2 veckor nu när det inte är 100%igt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några saker som ja funderar på.

Visar dina test rätt?

Har du verkligen bara bikarbonat eller finns där även Natriumkarbonat (målarsoda) i blandningen?

Har du cirkulation där du droppar i Kh lösningen?

Får du en lokal pH höjning så fäller det lättare till kalksten.

Prova att förlänga tiden mellan CaCl och Kh lösningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några saker som ja funderar på.

Visar dina test rätt?

Har du verkligen bara bikarbonat eller finns där även Natriumkarbonat (målarsoda) i blandningen?

Har du cirkulation där du droppar i Kh lösningen?

Får du en lokal pH höjning så fäller det lättare till kalksten.

mina tester visar rätt har provat 2 olika av alla 3 visade samma i princip.

har natriumhydrogenarbonat

släpper i vid returpumpen

provade droppa i huvudkaret blev dimma där med

har 5 minuter mellan

om jag blandar ny lösning av natriumhydrogen så dimmmar det inte när det droppar i

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...