nemo Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 När skall man byta filter/membran i ett osmos. när märker man när det är dags. ? Citera
JMAONE Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 När det är daggs att byta kol och sediment filter vet du genom att mäta vattenvärdena Själv byter jag årsvis...Membranet är dags att byta när det slutar fungera har jag hört... För övrigt är det bra att backspola enheten 30 min efter varje användande vilket ska öka livslängden på filtrena... Citera
CrystalClear Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 Nja, det där var väl inte riktigt sant...Hur ofta man skall byta ut förfiltrena beror egentligen på hurbra/smutsigt ingående vatten man har samt hur mycket du använderden. Tror att nedsatt produktion kan vara ett tecken på att detär dags att byta dessa. Hur skulle man mäta utgående vatten för att fåreda på att det var dags att byta?Ett sätt att avgöra om membranet skall bytas ut är att mäta uS värdet,med avsett mätinstrument, för det utgående osmosvattnet. Annars,t ex för Aquamedics osmos enheter, är den ungefärliga livslängden 3-6år (hämtat från Simontorps hemsida under manualer). Det finnstyvärr en del fallgropar, som att ingående vatten är för varmt kanskada/förstöra membranet.Förstår inte riktigt hur man skulle kunna förlänga livslängden påförfiltren genom att renspola? Sitter inte spolventilen på membranetdvs efter förfiltrena?Det är däremot mer riktigt att att man vid nedsatt producering kan, meden längre renspolning, få loss partiklar som fastnat i membranet (seäven här manualen).Det här skulle kunna skilja från modell/märke till andra så lusläs manualen! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.