Gå till innehåll

Omständigheter som kan få skummaren att balla ur?


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Med jämna mellanrum skummar min skummare över, rejält. Jag trodde först det var i samband med att jag skrapade rutorna, men lagt ner den teorin.

Jag skummar relativt torrt. Sätter sig en tjock sörja i röret samt koppen och fyller kanske koppen med vätska efter 1-2v.

Det är en BM NAC6 skummare med en Aquabee 2000, och den står på rätt djup.

Funkar kanon i övrigt men rätt som det är så får den tokspel och det sputar i princip vatten ur den och hela koppen töms i sumpen.

Det enda sambandet jag kan komma på är att koppen var rejält geggig vid tillfällena och hade behövt en rengöring.

Det hjälper inte att starta om eller rengöra koppen. Jag måste strypa tilluften tills det att den lugnat ner sig efter någon dag sedan kan jag köra den som vanligt igen. Så det bör ju ha med vattent eller luften att göra, inte pumpen.

Kan en skitig kopp/rör orsaka detta och att det sedan fortsätter skumma som en tok trots rengöring pga av all skit som hamnat i vattnet?

Kan luftfuktigheten spela roll? Har sumpen i tvättstugan i källaren. Så när jag torktumlar blir det en ganska torr varm luft i rummet medan det annars är kallt och fuktigt.

Andra omständigheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda som inte åker i karet dagligen är nori/alger i en klämma vilket är mer sällan. Så om det är något jag tillför borde det ju vara ett konstant problem.

Kan kemisk krigföring mellan koraller orsaka detta fenomen kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...