Gå till innehåll

Aaaarrhg! FIASKO! (Skjut mig)


Rickard

Rekommenderade inlägg

Grymt bra start på saltvattenkarriären....

Köpt beggat 375-literskar, skummare, osmos, 25 kg LS, pumpar mm. Snart snickrat klart på bänken. Via detta forum fått bra tips om sumpdesign. Åkte för några kvällar sedan till en (sötvattens)akvariehandlare som lovat limma sump och borra för genomföringar. Visade sig att hans största borr var 18 mm!!! (hade blivit rekommenderad 40 mm). Finns ingen i Värmland med större borr.....

Ridå!

Reservplanen jag kommit på är att dela av 20 cm av karet och göra en intern sump a lá lösningen på Wrangs (bra jobb med SG, förresten!) hemsida. Facket blir alltså 50*20*50 cm, och där skall skummare stoppas i.

Frågor: Hur hög vattenniva kan en skummare (AquaCare 700A) stå i?

Gör en bubbelfälla mellan skummarutblås och returpump någon nytta, och hur höga väggar bör jag ha?

Storlek på returpump?

Blir det ett oooolidligt missljud av vattenfallet, och hur dämpas det isf?

Blir det snyggt att silikona mörkt plexi inuti denna lådda?

Snälla, någon kan väl svara på en liten fråga, åtminstone???

/Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går utmärkt att borra hål i glas med en dremelmaskin eller motsvarande, Det har skrivigts flera artiklar om denna medtod så det är bara att söka lite.

Hur djupt skummaren ska stå, tja kolla på acuacare´s hemsida dom har alla manualer där, det löser sig annars när du börjar köra med skummaren.

Returpump, runt 1500L/h kan nog vara passande.

Det behöver inte bli oljud av vattenfallet, det beror lite på hur man bygger det. Gabby hadde ett som var helt tyst.

Mörk plexi... jo det kan nog se trevligt ut innan algerna och kalkalgerna täcker rutan,

PS, jag tror dom flesta här på forumet är medlemmar i fjaskoklubben på ett eller annat vis:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inget fjasko, hur som heslt är det ju inte ditt fel, och det är väl bara att revidera dina planer.

Som edison sa "jag ahr inte misslyckatts göra en glödlampa 2000 gånger, utan kommit på 2000 sätt att inte göra en glödlampa."

Är inte medlem i fiaskoklubben... ännnu, men lär bli så fort jag startar upp ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...