Gå till innehåll

svartbruna alger?


danne031

Rekommenderade inlägg

Har inga bilder ännu för det är inte så lätt att få det på bild..

Har även tittat igenom reeflex dock utan någon uppenbar bov funnen.

En stor del av bakgrunden har under lång tid varit bevuxen av något mörkbrunt, det är så kort att man ser egentligen bara i profil att det är ett par millimeter långt som en matta. Senaste 1-2 månaderna har man kunnat se på det mesta i karet att det blir som en transparent tunn svajande matta, jag trodde det skulle avta av sig självt så jag drog bara ner på matningen och höll koll p alla värden..

Sista 1-2 veckorna Tycker jag det ganska kraftigt har börjat komma på allt mer ställen i karet, utom rutorna. Stenen, snäckor och eremiter har rejäla lager ludd runt sig och man ser samtidigt tydliga anhopningar av mörkt brunt, nästan svart, ludd som svajar transparent när man ser det i profil.

Har inte haft mätbart nitrat på många månader och ingen fosfat de sista 1-2 månaderna.

KH och CA förbrukas i bra takt och det börjar även bli dags att införskaffa lite Mg.

Gissningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jadu, det blev lite bilder men inte brytt mig om att ladda upp bara..

Det har blivit varken bättre eller sämre, avsaknaden av lila kalkalger är det mest irriterande med det hela..

Stoppade nyligen i en borre som i andra karet åt allt i algväg med god aptit så vi får se om den hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...