Gå till innehåll

Ang Prick!!


osby0479

Rekommenderade inlägg

Fiskar som har fått prick och dött av det, sprider detta sig i karet o ligger kvar, eller det håller sig bara till fisken?

Kan eremiter, räkor, sniglar mm få detta från fisken, eller parasiten håller sig bara till fisken?

Ett kar som haft prick hur länge ska man vänta innan man stoppar ner ny fisk då karet är utan fisk nu!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vita prick parasiten vet jag inte om den klarar sig i karet utan ett värd djur.Dock svart prick kan ju leva kvar länge i tex bottenmatrealet osv.Vit prick själva parasiten har jag aldrig haft.Dock har jag haft stress prick ett par gånger på fisk men dom försvinner ju bara efter 1 dag eller 2.Kan jag få ställa en fråga till i denna tråd och det är om det är samma parasit som ger vitaprick i salt som sötvatten.skulle det vara det är det ju troligast att parasiten inte klarar sig länge utan en värd i ett saltvattenskar om man tänker på hur man får bort den ur ett sötvattens kar men bla ectozonsalt eller hur det stavas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick berättat för mig när jag hade det att Vita prick parasiten lever på djuren om dagarna och lägger ägg där fiskarna sover om nätterna och att parasiterna kan finnas latent i karet någon månad efter man haft utbrottet utan att det händer något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattenspricken cystas i sanden upp mot 30 - 50 dagar i värsta fall. Troligtvis så finns det individer som ligger längre. De som kört fiskfria kar brukar prata om 30 - 45 dagar minst utan fisk. Jag har erfarenheten att det kan i vissa fall gå snabbare att bli av med parasiten som helhet. Vissa fiska verkar den inte gå på dessutom.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...